'Business analytics kan omzet verhogen'

Met de juiste planning voor het assortiment kan de retailer zijn omzet met drie tot zeven procent verhogen. Daarvoor moeten zij klantdata, - informatie en -interacties verzamelen en analyseren. Dat schrijft IBM in het rapport 'Optimizing assortment with business analytics'.

Het doel hiervan is het afleiden van inzichten die nodig zijn voor een assortiment op maat, de ontwikkeling van 'targeted pricing' en promotiestrategieën en het verfijnen en verbeteren van dagelijkse activiteiten. Business analytics kan de retailer daarbij helpen, stelt IBM. Zo brengen voorspellingsmodellen de voorkeuren van de consument aan het licht.

De vraag naar producten is bijvoorbeeld niet in elke winkel hetzelfde. Simpele indelingen als 'small, medium of large' doen volgens het rapport geen recht aan de unieke eigenschappen van elke vestiging. "Om op de hoogte te blijven van de vraag en voorraad, moeten retailers de aankooppatronen per winkel en per product weten", aldus IBM. "Uit recent onderzoek blijkt dat wanneer weinig verkochte producten tien procent minder ingekocht worden, de omzet met vier procent kan stijgen als gevolg van herverdeling van de ruimte."

IBM organiseert op 11 oktober een gratis webinar waarin uitvoeriger op de toegevoegde waarde van predictive analytics voor de supply chain wordt ingegaan. Het webinar ‘Wéét wat klanten morgen willen’ vindt plaats van 11.00 tot 11.30 uur. Klik hier voor meer informatie en inschrijving.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!