‘Aanbiedingsprijzen vaak verzonnen’

Aanbiedingen als de van/voor stuntprijzen zijn vaak verzonnen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond dat is gepubliceerd in het oktobernummer van de Consumentengids.

Bij 97 procent van dit soort aanbiedingen wordt de van-prijs niet van te voren berekend, zoals wettelijk verplicht is. Dit is voornamelijk het geval bij Scheer & Foppen en Kijkshop. De Consumentenbond heeft de Autoriteit Consument & Markt gevraagd de ketens hierop aan te spreken.

Het onderzoek werd gedaan bij winkels als BCC, Blokker, Dixons/Paradigit, Expert, Kijkshop, Mediamarkt, MyCom, Saturn en Scheer & Foppen. De Consumentenbond vergeleek achttienduizend aanbiedingen. Bij dertienhonderd van/voor-aanbiedingen onderzocht de bond of de van-prijs dezelfde was als de prijs van het product voor de aanbieding. Alleen bij Expert kloppen deze prijzen.

Consumenten kunnen naar de geschillencommissie stappen bij geschillen over de prijs van een product, mits de winkelier bij de commissie is aangesloten. Bij klachten over misleidende reclame kunnen consumenten naar de Reclame Code Commissie stappen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!