RetailTrends 11: Spar, Klein en techspecial

Spar ziet volop kansen voor een verdere groei in de foodretailmarkt. Zo breidt de keten zijn online bestelservice uit, lanceert het een eigen app en aast het op de opening van tientallen stadswinkels. Marjolein Veen sprak met algemeen directeur Sjaak Kranendonk over de toekomst van de buurtsuperformule.

De supermarktbranche kan de komende jaren een nieuwe consolidatieslag verwachten, stelt Kranendonk. Hij ziet dan winkels op de markt komen die goed bij Spar passen. "Nu houdt iedereen krampachtig zijn omzet vast", zegt hij. "Het is aan ons om er tot die tijd voor te zorgen dat we zo’n sterk merk zijn dat die winkels zich graag bij ons willen aansluiten."

Foto- en elektronicaretailer Klein opent het ene na het andere filiaal. Inmiddels staat de teller op veertig winkels, een aantal dat de komende jaren moet groeien tot vijftig. Die ambitie spreekt directeur Jeroen Klein van Klein Retail Group uit tegenover Pascal Kuipers.

Welke investering geeft het grootste concurrentievoordeel? Die vraag stelt Toine van de Heijden in de jaarlijkse Special RetailTech van RetailTrends’ novembernummer. Retailers moeten volgens hem keuzes maken om omnichannel retail mogelijk te maken. Door de laatste ontwikkelingen op het niveau van product, klant en beleving te doorlopen, gekoppeld aan retailcases, komt hij tot de conclusie dat multi- en omnichannel wellicht niet voor alle retailers is weggelegd. "Probeer niet alles voor iedereen te zijn, maar excelleer in het domein waar je krachten liggen", adviseert hij.

Traditionele retailers met verouderde systemen en winkels kunnen zonder grote investeringen vernieuwingen doorvoeren. Dat ligt i3, specialist in retail business intelligence, in de techspecial toe aan de hand van de thema's consument, personeel, supply chain en technologie. Frank Habers van Inergy vertelt hoe retailers big data het beste kunnen managen en bespreekt de gevolgen voor de retailer in de praktijk. Verder gaat Ronald Molenaar van adviesbureau Simon-Kucher & Partners in op de mogelijkheden tot het verbeteren van het prijsimago, zonder daarvoor gelijk de prijzen aan te passen.

Ook in de Special RetailTech: mobiele kassa's bij de Bijenkorf, winkeltellingen bij Hans Anders, de winkels van Urban Outfitters als mini-fulfilmentcenters en sameday-delivery vanuit het stadsdistributiecentrum. In Breda is een proef gestart om zoveel mogelijk logistieke stromen in de binnenstad te bundelen, waarbij winkeliers zijn voorraden naar het depot aan de rand van de stad kunnen verplaatsen. "Dan kunnen we die ook gebruiken voor het afhandelen van zijn online orders", stelt directeur Peter Kole van logistiek dienstverlener Green City Distribution.

Marktplaats beleeft een tweede jeugd dankzij mobiel. Afgelopen augustus is het tweedehands platform 36 miljoen keer bezocht via de mobiele site of app, twee keer meer dan vorig jaar. Dat vertelt directeur Olivier van Duijn aan Marcel te Lindert. "Ook retailers kunnen daarvan profiteren", stelt hij. Steeds meer retailers ontdekken Marktplaats als extra verkoopkanaal.

De fotobranche staat al enige jaren onder druk, onder meer door de komst van de digitale camera en smartphones. Onderzoeksbureau GfK geeft in RetailTrends 11 een inkijkje in de stand van zaken in de fotobranche anno 2013. Het aantal fotozaken is in ruim dertig jaar gekrompen van 1644 naar 390, weet onderzoeker Patrick Langley. Aan de hand van de ontwikkeling van het omzetaandeel van productgroepen en de verkopen van digitale camera's en smartphones vertelt hij fotozaken hoe te overleven.

Nico van Offeren bespreekt in het novembernummer van RetailTrends de knelpunten op het gebied van franchise en omnichannel. Online gekochte artikelen zijn bij formules als Sneakers of Livera niet in fysieke winkels te ruilen, aldus Van Offeren. En kan dat wel, dan vormt de afhandeling van geldtransacties een knelpunt, signaleert hij. Franchisegevers en - nemers moeten zich, willen zij een overeenstemming voor zulke knelpunten bereiken, niet laten leiden door 'hun eigen frustraties of contractuele beperkingen', stelt Van Offeren.

Ook in RetailTrends 11:
- Winnaars Retailer of the Year Gala 2013
- AllSaints: het Britse antwoord op Abercrombie & Fitch
- De opkomst van digitale tijdschriftdistributie
- 'Het nieuwe winkelen' volgens de auteurs van het boek ‘1:1 De essentie van retail branding en design’
- Vijf tips voor slimme communicatie
- Columns van Hans Verstraaten, Wouter van der Ley, Antoine Endtz en Sander van de Gevel
- De vaste rubrieken Retail in Beeld, Update, RetailReview, Grenzeloos en Service

RetailTrends 11 verschijnt vrijdag 8 november. Voor een jaarabonnement, klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!