EtailTrends 6: Flavourites en dossier Social & Mobile

De moderne consument bevindt zich steeds meer online en mobiel. Hoe gaan retailers om met digitale communicatie? Het dossier Social media & mobile commerce zoomt in op de activiteiten van retailers op mobiele platforms, in mail en op social media en welke rol de verschillende kanalen spelen in de aanloop naar aankoop.

Van 184 winkelformules is onderzocht welke actief zijn op Facebook, Twitter en Pinterest. Daaruit blijkt dat vooral Twitter aan belang inboet en Facebook het populairste netwerk blijft.

Ook het gebruik van mail wordt ontleed in het zesde nummer van EtailTrends. Uit de Nationale E-Mail Benchmark blijkt dat multichannel retailers betere resultaten halen dan online winkels. Multichannel retailers zetten daarnaast zwaarder in op Sinterklaas, terwijl pure players meer op Kerst inzetten. Driekwart van de ondervraagden stelt het afgelopen jaar minstens een product te hebben gekocht naar aanleiding van een email.

In het dossier verder aandacht voor de verwachtingen van de consument omtrent kanaalintegratie. Retailbureau Kega concludeert dat retailers het klantgemak centraal moeten stellen en vooral in kansen en oplossingen voor de klant moeten denken. Ook is er een analyse van Toine van der Heijden over showrooming, een studie naar de online activiteiten van Decathlon en aandacht voor de opkomst van online maaltijdverstrekkers.

Graaggedaan.nl wil de Thuisbezorgd.nl van de versretail worden. Die ambitie spreken oprichters Menno Lambooy en Aart Jan van der Kaaij uit tegenover Marjolein Veen. Consumenten kunnen via de website versproducten bestellen en vervolgens afhalen bij of thuis laten bezorgen door een van de ruim 250 aangesloten verswinkels. Nu is nog vooral te kiezen tussen bakkers en slagers, maar Lambooy ziet een hoop kansen bij groente- en kaaswinkels. "Het is een kwestie van tijd dat ook die winkels zich duidelijker laten zien op ons platform."

Flavourites.nl begon in 2007 met een investering van tweeduizend euro. Eind november, tijdens het webshopevent Flavourites Live, wordt Flavouritesstore.nl gelanceerd. Mede-oprichter en eigenaar Natascha Klootsema spreekt met Marissa Blijham over de kracht van de oorspronkelijke startpagina en het te openen webwarenhuis. "Webshops moeten eruitzien als een 'snoepje 'en de producten moeten origineel zijn", stelt zij.

Intergamma opende eind september dan eindelijk webshops voor zijn formules GAMMA en KARWEI. Manager e-business automatisering Arthur van Weeren legt aan Jente van Haeften uit waarom dit zo lang heeft geduurd. "Wij vinden het belangrijk een goede crosschannel-aanpak te hanteren en dat vergt de nodige voorbereidingen", stelt hij. Het doel is om met de aanpak extra service te leveren en gelijke klantervaringen en mogelijkheden over alle verkoopkanalen te bieden.

In het stadscentrum van Ede loopt een pilotproject met een mobile mall. Bouwinvest, xXess360 en PaySquare hebben daarvoor hun handen ineen geslagen. Alle winkels hebben hun eigen 360 graden shop gekregen, gebaseerd op de fysieke winkels, waar consumenten kunnen rondkijken in de winkels en kunnen shoppen door het scan & bestel concept.

Ook in EtailTrends 6:
- De vaste rubrieken Upgrade en Newsfeed
- Columns van Hans Elshout en Jurriën Kerstholt
- De webshop van Feyenoord
- Vijf vragen aan Metten Koster, oprichter van Mercadoo.com
- De Do It Yourself-opnamestudio van Giesbers Communicatie Groep

Etailtrends 6 verschijnt samen met RetailTrends op vrijdag 8 november. Voor een jaarabonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes edities EtailTrends, klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!