Aanbod bio en fairtrade in super blijft groeien

Supermarkten bieden dit jaar opnieuw meer biologische en fairtrade producten aan. Dat blijkt uit de landelijke EKO-telling van Milieudefensie. Gemiddeld liggen er 155 producten met het EKO-keurmerk bij reguliere supermarkten in de schappen, tien procent meer dan vorig jaar. Het aanbod van fairtrade artikelen steeg met twintig procent naar gemiddeld 41 producten.

Supermarktketen Hoogvliet scoort met gemiddeld 398 biologische producten het beste, gevolgd door PLUS (342 artikelen). Het PLUS-filiaal Arnhemseweg in Amersfoort heeft met 1.215 biologische producten het grootste assortiment. De keten scoort ook goed op het gebied van fairtrade. Met een gemiddelde van 113 artikelen is het fairtrade-aanbod bij PLUS het grootst. Van de filialen heeft de C1000-vestiging in Wageningen de meeste fairtrade-producten (228).

De afgelopen zeven jaar steeg het biologisch aanbod elk jaar, gemiddeld met zestien procent. Supermarkten moeten de trend wel voortzetten, stelt Milieudefensie. “Tijdens de tellingen merken we dat er enthousiaste koplopers zijn waar de middenmoot in de sector veel van kan leren”, zegt Jacomijn Pluimers, campagneleider duurzaam voedsel bij Milieudefensie. Daarnaast ziet de organisatie grote verschillen tussen filialen van dezelfde keten en concludeert daaruit dat filiaalhouders 'echt een verschil kunnen maken'.

De EKO-telling van dit jaar was de laatste. “Biologisch is niet langer een marginaal aanbod voor in speciaalzaken, maar heeft zijn weg gevonden naar de schappen van alle supermarkten”, aldus Pluimers. “De EKO-tellingen hebben daarmee hun functie van ‘breekijzer’ wel voltooid.” Milieudefensie startte in 1998 met de telling. Dat jaar lagen er gemiddeld zes EKO-producten in een supermarktschap.

Eerder: Retail dicteert groei fairtrade en bio & Bio-omzet doorbreekt miljardgrens

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!