Nederlander moet tij Delhaize keren

Frans Muller bindt als nieuwe topman van Delhaize de strijd aan met tegenvallende resultaten en concurrenten Lidl en Albert Heijn. Muller geeft sinds afgelopen vrijdag officieel leiding aan de Belgische supermarktketen.

Delhaize zag de winstgevendheid in eigen land het derde kwartaal teruglopen, blijkt uit de donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers. De keten moest geld steken in prijsverlagingen en extra promotie als weerwoord op Lidl en nieuwkomer Albert Heijn (AH). Ook leed het concern onder nadelige wisselkoerseffecten.

De omzet daalde met een half procent naar 5,3 miljard euro. Exclusief de gevolgen van valutaschommelingen was echter sprake van een stijging van de inkomsten met bijna drie procent. De operationele winst daalde met 22 procent naar 176 miljoen euro. Onder de streep staat een verlies van 78 miljoen euro, tegen een nettowinst van 193 miljoen euro vorig jaar.

Lidl en AH knabbelen aan de positie van Delhaize in België. “Lidl raakt ons nationaal en Albert Heijn regionaal met een zeer agressieve prijsstelling”, zei scheidend topman Piere-Olivier Beckers. AH is sinds een jaar actief in België. Beckers sprak van een ‘zeer intense’ concurrentie afgelopen zomer.

Frans Muller erkent dat hij als nieuwe ceo geen gemakkelijke markt betreedt. “Maar we hebben in België wel meer concurrenten”, zegt hij in de Financiële Telegraaf. “Je moet excellent zijn. Als je dat goed doet, wat we nu al doen, dan komen er veel klanten.”

In het gevecht om de klant staat Delhaize open voor nieuwe ideeën. “Als artikelen ergens populair zijn, dan gaan wij ze ook verkopen. We zijn niet blind voor het succes van anderen. Daarom innoveren we steeds.”

Delhaize is actief in België en Luxemburg (848 locaties), de Verenigde Staten (1508 winkels), Indonesië (113 vestigingen) en verscheidene landen in Zuidoost-Europa (ruim duizend winkels). De Nederlandse Muller heeft meer dan vijftien jaar ervaring in de detailhandel. Hij gaf onder meer leiding aan Metro Cash & Carry, onderdeel van het Duitse detailhandelsbedrijf Metro.

Eerder:
Nederlandse topman voor Delhaize

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!