'Retail laat toerist links liggen'

Nederlandse retailers laten kansen liggen op het gebied van internationaal shoppen. "Zo is het een misverstand dat buitenlandse toeristen alleen luxemerken kopen", stelt regional manager Marja van Reijn van Global Blue Benelux tegenover RetailNews. Volgens haar moet Nederland zich meer profileren als 'de leukste winkelbestemming van Europa'.

Het aantal Chinezen dat naar Nederland reist verviervoudigt tot 2025 tot 800 duizend, blijkt uit een studie van het Nederlands Bureau van Toerisme (NBTC). Het aantal Russen groeit van 160 naar 350 duizend. Daarmee blijft het volgens Van Reijn wel een nichemarkt, maar retailers zitten niet in de luxepositie om die markt te laten lopen, stelt zij. "Winkeliers moeten de rode loper voor buitenlandse toeristen uitrollen."

Global Blue is op dit moment bezig met een grootschalige uitrol van de Global Blue Card, die tax free shoppen voor toeristen van buiten de EU moet vergemakkelijken. Wanneer deze persoonlijke pas gescand wordt bij een aankoop in de winkel, krijgt de klant direct een formulier met de benodigde gegevens waarmee hij de belastingteruggave kan regelen. Het is voor toeristen zodoende aantrekkelijker te shoppen in winkels die deze pas activeren, stelt Van Reijn. Op de luchthaven krijgen ze de btw direct uitbetaald door Global Blue. "Geld dat ze vervolgens op de luchthaven vaak weer uitgeven."

In Nederland wordt de kaart inmiddels door 3300 ondernemers geaccepteerd. Vooral winkels in Amsterdam en Rotterdam beschikken over de benodigde apparatuur of software, weet Van Reijn. "Daarnaast is er bijna geen winkel in Designer Outlet Roermond die deze oplossing niet biedt." Zo maakt die gemeente volgens haar optimaal gebruik van dit outletcentrum, dat 'bussen vol koopkrachtige buitenlandse klanten trekt'.

Buitenlandse toeristen kopen voornamelijk modeartikelen, horloges en sieraden, blijkt uit cijfers van Global Blue. "Daarvoor kijken ze niet alleen naar luxemerken, maar ook naar kleinere boetieks", stelt Van Reijn. Iedere winkelstad komt daar volgens haar voor in aanmerking, aangezien Nederland 'net zo groot is als Beijing'. "Kopen ze vandaag iets in Zwolle, dan gaan ze morgen naar Antwerpen", vervolgt Van Reijn. Landen als Frankrijk en Duitsland lopen volgens haar ver voor op Nederland op het gebied van internationaal shoppen. Hier wordt al snel gedacht dat toeristen liever naar Parijs gaan, stelt zij. "Nederland moet zichzelf op de kaart zetten als Shopping Mall Holland."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!