Warenhuizen langs de social media-meetlat

Retailers moeten waarmaken wat ze beloven in de accountbeschrijving van hun social mediakanalen. Ook is het belangrijk dat zij rekening houden met hun missie bij het bepalen van content. Dat zegt digital consultant Monique Jagroe in het nieuwste nummer van EtailTrends. Hierin analyseert zij de activiteiten van warenhuisformules HEMA, V&D en de Bijenkorf op Facebook, Twitter, Pinterest en Google+.

“Het Pinterest-account van HEMA lijkt bijvoorbeeld een mini-kopie van de HEMA-site, terwijl de retailer beweert ook inspirerende content te plaatsen”, aldus Jagroe. Wel pakt het warenhuis volgens haar de mogelijkheden van Facebook goed op. “HEMA plaatst daar grappige, engaging en virale content. Ook wordt verkeer naar de webshop gestimuleerd door consequent gebruik te maken van doorverwijzingen.”

Interactie met het publiek is een belangrijk aandachtspunt voor retailers, vindt Jagroe. Een andere tip is het gebruik van hashtags om het overzicht te bewaren en daarbij bepaalde onderwerpen te claimen. “Je creëert interactie door vragen te stellen en positieve reacties uit te lokken. En plaats impactvol beeldmateriaal dat uitnodigt tot delen.”

RetailNews sprak voor de serie Social Retail met zes retailers over hun social mediastrategie:
Social Retail: Hunkemöller
Social Retail: Bilder & De Clercq
Social Retail: Praxis
Social Retail: IKEA
Social Retail: de Bijenkorf
Social Retaill: bol.com 

Lees meer over social media en retail in het dossier Social & mobile in EtailTrends 6. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf RetailTrends en zes EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!