'Duurzaamheid speelt grootste rol bij witgoed'

Nederlandse consumenten kijken het meest naar duurzame of maatschappelijk verantwoorde aspecten bij de aanschaf van witgoed. Ook bij andere gebruiksgoederen als auto's en elektrische apparaten, en bij voeding en energie wordt duurzaamheid belangrijk gevonden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, reclamebureau DDB & Tribal Amsterdam en marketingbureau B-open onder 2494 consumenten.

Deze categorieën scoren volgens Jeroen Meijering van B-open hoog, omdat het consumenten persoonlijk voordeel biedt. "Denk aan energiebesparing, gezondheid, smaak of kwaliteit", zegt hij tegen RetailNews. Bij de dagelijkse boodschappen zegt 44 procent maatschappelijke verantwoorde aspecten belangrijk te vinden. Duurzaamheid van kleding speelt bij minder dan een derde van de ondervraagden een rol.

Steeds meer consumenten wantrouwen de duurzaamheidsclaim van bedrijven. Twijfelde vijf jaar geleden drie op de tien consumenten aan de duurzaamheidsclaim, dit jaar ligt dat percentage op 39 procent. Ondernemers moeten het containerbegrip duurzaamheid vermijden, geeft Meijering als advies. Hij pleit ervoor om concrete thema's te benoemen. "Zeg niet dat een wasmiddel duurzaam is, maar dat het biologisch afbreekbaar is", noemt hij als voorbeeld.

Belang duurzame aspecten per productgroep:

Product 2013 2012
Witgoed 61% 65%
Auto 57% 61%
Vlees/gevogelte/vis 54% 53%
Elektrische apparaten 53% 53%
Zuivelproducten 48% 48%
Wasmiddelen 44% 37%
Dagelijkse boodschappen 44% 44%
Schoonmaakmiddelen 38% 37%
Persoonlijke verzorgingsproducten 37% 36%
Kleding 32% 32%
Soepen, sauzen en maaltijdoplossingen 28% -
IJs 24% -

Eerder: 'Consument wantrouwt duurzaamheidsclaim'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!