'Kleine winkellocatie niet levensvatbaar'

Winkelpanden worden steeds groter, omdat kleinere locaties niet levensvatbaar meer zijn. Dat stelt directeur Rick van Geffen van Movement in Real Estate in De Volkskrant. "We zijn een jaar of zes geleden in New York gaan kijken en daar zagen we de tendens naar steeds meer flagshipstores."

Het beeld dat de winkelleegstand alsmaar toeneemt, ligt volgens hoogleraar retail marketing Laurens Sloot dan ook wat genuanceerder. Het aantal winkels neemt weliswaar jaarlijks af met een procent, maar het vloeroppervlak groeit wel, stelt hij. Hij ziet met name voor populaire ketens veel groeipotentie in grote steden. "Maar die hebben wel ruimte nodig, véél ruimte", stelt hij. "Je kan wel een webwinkel hebben, maar de beleving moet komen van de beeldbepalende flagshipstores waar je een paar keer per jaar gaat shoppen."

Internationale retailers azen in ons land in toenemende mate op grote winkelpanden. Zo staan een reeks ketens in de rij om een winkel in Den Haag te openen. Zo opent Marks & Spencer op 1 februari een winkel in De Markies, een klassiek pand in de hofstad. De Britse retailer krijgt 6.500 vierkante meter vloeroppervlak tot zijn beschikking. Onlangs opende Zara daar al een van zijn grootste filialen in de Benelux. Verder opent kledingketen Primark volgend jaar een Haagse vestiging van achtduizend vierkante meter.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!