Bronbeveiliging bij Gamma en Karwei

Bij doe-het-zelf-ketens Gamma en Karwei worden sinds kort diefstalgevoelige artikelen door middel van bronbeveiliging beveiligd. Daarmee zijn deze winkelformules de eerste binnen de doe-het-zelfmarkt in Europa. Intergamma heeft de invoering van de bronbeveiligingstechnologie in de doe-het-zelfbranche opgezet in samenwerking met de leveranciers van de bouwmarktassortimenten en Checkpoint Meto, leverancier van elektronische artikelbeveiliging. Bij de ontwikkeling van bronbeveiliging is uitgegaan van de Gedragscode Bronbeveiliging die de Raad Nederlandse Detailhandel in 2001 heeft gesloten met de grootste beveiligingsleveranciers. Bronbeveiliging houdt in dat artikelen tijdens het productie- of verpakkingsproces van een beveiligingslabel worden voorzien. Dit label wordt door de producent in het artikel of in de verpakking aangebracht op zodanige wijze dat het niet door de potentiële winkeldief herkend en verwijderd kan worden. Bij Gamma en Karwei wordt op deze manier gemiddeld dertig tot vijftig procent van het assortiment onzichtbaar beveiligd. Goedwillende klanten zullen van de onzichtbare beveiliging niets merken omdat het beveiligingselement tijdens het betalen bij de kassa onschadelijk gemaakt wordt. Winkeldieven die proberen de bouwmarkt te verlaten zonder een artikel te betalen, lopen grote kans dat er een diefstalalarm geactiveerd wordt waarop het personeel of beveiligingsbeambte reageert. Het gebruik van bronbeveiliging in de detailhandel is niet nieuw in Nederland. Zo maakt bijvoorbeeld de kledingbranche met veel succes gebruik van deze beveiligingsmethodiek. De belangrijkste redenen voor Intergamma om voor bronbeveiliging te kiezen zijn de preventieve werking die ervan uit gaat en de kostenbesparing die het Intergamma oplevert omdat de beveiliging niet meer handmatig aangebracht hoeft te worden. Er zijn 150 Gamma- en 100 Karwei-bouwmarkten in Nederland en 72 Gamma-bouwmarkten in België. De formules Gamma en Karwei worden op franchisebasis geëxploiteerd door Intergamma.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!