Foodservicemarkt ziet omzet dalen

De foodservicemarkt zag de omzet van eten en drinken het afgelopen jaar met 2,5 procent dalen. Vooral binnen de traditionele horeca liggen de gemiddelde bestedingen een stuk lager, door de zuinige consument. Op het grensvlak van retail en foodservice, daarentegen, ontwikkelen zich allerlei nieuwe kleinschalige eet- en drinkconcepten, die bij de consument aanslaan.

Dat schrijft Foodstep in het dinsdag gepresenteerde jaarboek Foodservice Essentials. De zogenoemde blurringconcepten spelen in op de behoefte aan een kort snack- of drinkmoment onderweg. Ze onderscheiden zich door een duidelijke productspecialiteit zoals koffie/thee, frozen yoghurt, vers sap, brood, tosti en chocola. Ook wordt er soms gekozen voor een duidelijke segmentatiekeuze, zoals de focus op alleen mannen of vrouwen.

Uit het jaarboek blijkt dat in de zorg, mede door een korter verblijf van patiënten en door de overheidsbezuinigingen, een flinke omzetdaling te zien was. Daarnaast werd er ook bij tankshops veel minder genuttigd, doordat de consument vaker in het buitenland tankt en leaserijders vaker onbemande tankstations kiezen. De drankensector heeft het structureel moeilijk, al zijn de verschillen binnen dit segment groot. En de fastservice ziet na jaren van groei nu het tweede jaar op rij zijn omzet dalen. Met name snackbars hebben het erg moeilijk. IJssalons en strandbedrijven profiteerden van de mooie zomer.

Volgens Foodstep zal het aantal afhaalpunten de komende tijd blijven doorgroeien tot boven de duizend. Daarnaast verwacht de onderneming dat de online foodverkoop zich door blijft ontwikkelen. Het percentage van dertig procent online aankopen zal voor foodretail in handbereik komen, met een massale druk op het winkelvloeroppervlak als gevolg.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!