Robo-pricing doet intrede in retail

Robo-pricing, het automatisch aanpassen van verkoopprijzen, wordt geleidelijk ingevoerd in de retailmarkt. Zo heeft Amazon het aantal dagelijkse prijswijzigingen in de afgelopen twaalf maanden vertienvoudigd naar 2,5 miljoen prijswijzigingen per dag. Dat stelt ABN AMRO in het rapport 'Retailer van toekomst moet goed kunnen rekenen', dat vandaag is gepubliceerd.

Amazon is de 'absolute koploper' op het gebied van robo-pricing. Het webwinkelbedrijf past volgens de bank soms wel twee keer per tien minuten automatisch verkoopprijzen van producten aan op basis van zijn algoritmes. De prijzen variëren zo naar gelang het tijdstip, de locatie en het klantprofiel. Robo-pricing wordt al succesvol toegepast in de online advertentiemarkt.

Een andere ontwikkeling in de retailmarkt is de opkomst van dynamische CPC-tarieven. Een CPC-tarief is het bedrag dat de retailer betaalt aan een vergelijkingssite, wanneer een bezoeker doorklikt naar de website van zijn winkel. In Nederland gelden nu nog vaste tarieven, maar in de Verenigde Staten wordt soms al het systeem van dynamische prijzen toegepast. Daarbij wordt het tarief voor goedlopende producten verhoogd en verlagen ze het tarief voor slechtlopende producten om rendementen te optimaliseren.

Retailers moeten zich volgens ABN AMRO dan ook steeds meer toeleggen op kansberekening. Niet alleen moeten zij kiezen tussen vaste of flexibele CPC-tarieven, retailers krijgen ook te maken met dynamische verkoopprijzen. Tevens moeten zij zich afvragen of ze blijven adverteren via een prijsvergelijkingssite, of via betaalde zoektermen op Google of een marktplaats. Retailers moeten daarbij volgens de bank een afweging maken 'tussen hogere opbrengsten en de kosten van het verlies van autonomie en het geven van inzicht in belangrijke data, zoals omzet en voorraden.'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!