Retailjaar 2013: Webwinkels gaan fysiek

Ruim twee derde van alle webwinkeliers heeft interesse in het openen van een stenen winkel. Ongeveer twintig procent heeft deze droom al verwezenlijkt. Zo bevinden spelers als CottonCounts, Six & Sons, NIKKIE en Telefoonhoesje.nl zich sinds dit jaar niet langer louter online. Via het verkoopplatform BOQZ in Eindhoven gingen vorige maand zelfs tientallen webwinkels tegelijk fysiek.

Coolblue maakte de stap al in 2003. Als pure online speler opende het de deuren van zijn eerste fysieke vestiging in Rotterdam. Anno 2013 staat de teller op vijf winkels in Nederland en twee in België. Dit jaar opende het winkelbedrijf vestingen in Utrecht, Amsterdam en het Belgische Lochristi. Klanten vinden het prettig om een product vast te houden of om persoonlijk advies te krijgen, verklaart ceo Pieter Zwart de investering in fysieke winkels. “Bovendien merken we dat de online verkoop in de omgeving van onze fysieke winkels sterk toeneemt.”

Dat is een vertrouwenskwestie, denkt Annadiva-oprichter Mariëlle van Werven. De lingerieshop opende in september zijn eerste winkel in Nijmegen, nadat het in 2011 als webwinkel werd opgericht. “Met een eigen winkel kweek je meer vertrouwen bij de klant. Zij weten nu dat ze ook ergens terecht kunnen om producten te passen of te ruilen.”

Consumenten vertrouwen een winkel meer als er ook daadwerkelijk ‘ergens iets staat’, beaamt Vindict-oprichter Huib van Edixhoven. Zijn wijnwebshop beschikt sinds afgelopen zomer over een eigen vestiging in Amsterdam. “Mensen lopen liever een winkel binnen dan dat ze een internetpagina afgaan”, denkt hij.
Een ander voordeel van het hebben van een stenen variant is volgens hem dat je meer gevoel voor de markt krijgt. Klanten in de winkel geven de winkelier feedback als ze bijvoorbeeld met vragen of opmerkingen bij hem komen. “Winkels zijn voelsprieten in de markt”, stelt Van Edixhoven.

Voor Annadiva was het openen van een fysieke winkel daarnaast commercieel interessant, vertelt Van Werven. “Sommige leveranciers verbieden de verkoop van hun producten als dat uitsluitend online gebeurt”, stelt zij. Door een winkel te openen mag zij nu merken voeren, die anders op haar website zouden ontbreken.

Dat uitgerekend dit jaar veel webwinkeliers een stenen winkel hebben geopend, komt volgens Van Edixhoven door de kansen van de huidige vastgoedmarkt. “Bij het uitbreken van de crisis had ik al verwacht dat vastgoedjongens in groten getale bij mij langs zouden komen”, vertelt hij. Dat bleef echter uit, tot vorig jaar. “Opeens konden we winkelpanden ook tijdelijk huren. Toen we ons huidige pand tegenkwamen hebben we besloten om meteen door te pakken.”

Grotere spelers als Zalando en Amazon hebben de definitieve stap (nog) niet gewaagd. Zij experimenteerden het afgelopen jaar wel met tijdelijke vestigingen. Zo opende Zalando een winkel in de Amsterdamse Kalverstraat om de breedte van het assortiment onder de aandacht van het publiek te brengen. Amazon opende pop-up stores in San Francisco, als onderdeel van een marketingcampagne voor zijn Kindle-producten. Verder opende Google onder meer een shop-in-shop in een Duitse vestiging van elektronicaketen Saturn. Tot slot opende Fab een eerste eigen vestiging in Hamburg om zo uit te kunnen groeien tot ‘’s werelds grootste designwinkel’.

De komst van online spelers naar de fysieke winkelstraat biedt kansen om leegstand in winkelgebieden terug te dringen, blijkt uit onderzoek dat Seinpost Adviesbureau in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel heeft uitgevoerd. Webwinkeliers hebben met name interesse in locaties buiten de hoofdwinkelstraten, waar de leegstand doorgaans groter is. Met name panden tot honderd vierkante meter zijn in trek. Een belangrijke voorwaarde om ondernemers te verleiden leegstaande panden in te vullen is dat huurcontracten en –voorwaarden flexibel zijn.

Of we volgend jaar ook nieuwe vestigingen mogen verwachten van winkeliers die de stap naar fysiek inmiddels hebben gemaakt, is de vraag. Zo gaf Pieter Zwart onder meer aan dat Coolblue voorlopig geen winkels meer opent in Nederland. Ook Annadiva-oprichter Van Werven stelt dat het openen van meer vestigingen geen prioriteit heeft. “De winkel is onderschikt aan de online activiteiten, die blijven ‘leading’. Daar is namelijk de meeste groei te halen.”

Eerder:
Retailjaar 2013: De opmars van Lidl

Retailjaar 2013: Recordaantal faillissementen

Retailjaar 2013: Free Record Shop

Retailjaar 2013: Contactloos betalen

Retailjaar 2013: Websuper

Retailjaar 2013: Verduurzaming fashion

Retailjaar 2013: 3D-printing

Retailjaar 2013: Internationalisering winkelstraat

Retailjaar 2013: Pre-packregeling

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!