Wehkamp: ‘Dertig tot veertig procent retour’

Dertig tot veertig procent van alle kledingaankopen bij Wehkamp wordt retour gestuurd. Dat laat een woordvoerder van de Nederlandse etailer weten aan ING. Klanten kunnen hun bestelling op wehkamp.nl binnen veertien dagen kosteloos retourneren.

Wehkamp verzond in de aanloop naar de feestdagen bijna een half miljoen producten, meer dan in de kerstperiode vorig jaar. Of het aantal retouren evenredig toeneemt, weet de woordvoerder niet. “Dat zal in januari moeten blijken.”

De etailer hanteert volgens hem geen zwarte lijst met consumenten die teveel producten retour sturen. “We gaan op een gegeven moment wel minder soepel om met de retouren”, laat hij weten. Een artikel wordt bijvoorbeeld minder snel geaccepteerd en weer teruggestuurd naar de klant.

Het beleid van Wehkamp ten aanzien van retouren zal volgens de zegsman niet op korte termijn veranderen. Retouren horen erbij, stelt hij. “We willen niet dat het gemak van online winkelen verdwijnt.” Wehkamp bekijkt wel hoe het aantal retouren kan worden teruggebracht. “Als we reacties krijgen van klanten dat een kledingstuk groot valt, vermelden we dit bij het product.”

Uit Duits onderzoek blijkt dat webwinkels geen zaken meer doen met twee procent van de online consumenten, die te veel bestellingen terugsturen. Elke retourzending kost tussen de tien en twintig euro, terwijl een op de tien artikelen niet meer bruikbaar is en vernietigd moet worden.

Eerder: Wehkamp: 'Kledingmerken veroorzaken retouren'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!