‘Beperkte omzetgroei supermarkten in 2014’

De omzet van Nederlandse supermarkten komt in 2014 een procent hoger uit dan vorig jaar. Dat verwacht onderzoeksbureau GfK. In 2013 kwam de omzetgroei nog op 2,3 procent uit.

Supermarkten profiteren dit jaar minder van een stijging van de waarde van de kassabon. Waar de gemiddelde waarde het afgelopen jaar gemiddeld met twee procent steeg, komt dat percentage in 2014 uit op een half procent. Het prijseffect lag met 2,5 procent vorig jaar dan ook een procentpunt hoger dan dit jaar.

Verder neemt de promotiedruk in supermarkten verder toe. Nadat de promotiedruk de afgelopen vier jaar met een jaarlijkse toename van een half procentpunt is opgelopen naar achttien procent, groeit het percentage dit jaar door tot 18,2 procent.

Het volume neemt volgens GfK dit jaar met een procent af, tegenover een half procent in 2013. Daarmee krimpt de volume in de supermarktbranche voor het vierde jaar op rij. Het volume per supermarktbezoek neemt naar verwachting met een half procent af, tegenover een daling van een procent vorig jaar.

ING stelt in zijn Visie op sectoren in 2014 eveneens een terugval in de omzetgroei van supermarkten te verwachten. De bank zet met een omzetplus van twee procent in 2014 nog wel iets hoger in dan GfK.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!