‘Online winkelen over de grens blijft achter’

Het aantal Nederlanders dat winkelt bij buitenlandse webwinkels is de afgelopen jaren weinig veranderd. Dat blijkt uit onderzoek 'Grensoverschrijdend betaalgedrag door Nederlanders in 2012' van De Nederlandsche Bank (DNB). Ongeveer een kwart van alle Nederlanders heeft in 2012 geld overgemaakt naar een ander euroland.

Mogelijke oorzaken voor het uitblijven van een toename als bij online shoppen binnen Nederland zijn de taal of onzekerheid over de levering van de bestelling, stelt de centrale bank. Daarnaast is mogelijk de betaling een reden dat het online shoppen in het buitenland beperkt blijft. Zo blijken consumenten die in 2012 geen geld naar een ander land hebben overgemaakt vaker ontevreden te zijn over de kosten daarvan.

‘Dit is verassend, omdat internetbetalingen uit Nederland naar andere Europese landen voor consumenten standaard gratis zijn’, stelt DNB. Er is volgens de centrale bank dan ook ruimte voor verdere voorlichting over betalingen naar het buitenland.

Bijna de helft van de consumenten die in 2012 een bestelling plaatsten bij een buitenlandse webwinkel deed dat via internetbankieren. Creditcards zijn goed voor ruim dertig procent alle betalingen. Iets meer dan twintig procent van de buitenlandse betalingen wordt via PayPal verricht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!