Zo blijven online retailers de concurrentie voor

Door Jaap van Oort, strategy director bij DigitasLBi.

Ook dit jaar is online winkelen weer enorm in populariteit gestegen, vooral rond de feestdagen. Marktonderzoeker ComScore geeft aan dat er dit jaar in de Verenigde Staten voor 1,74 miljard dollar is uitgegeven tijdens Cyber Monday, de drukste online shopping dag van het jaar. Dit is een substantiële groei van achttien procent ten opzichte van vorig jaar.

Voor online retailers betekent dit dat er op de online markt een hevige concurrentiestrijd woedt om de aandacht van de consument. Met de feestdagen en het nieuwe jaar in gedachten is het daarom belangrijk dat retailers weten hoe ze de consumentenharten voor zich kunnen winnen en optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden die online biedt.

Branded shopping experience
Hoe onderscheid je jezelf als online retailer tussen al je concurrenten? Door consumenten een branded shopping experience te bieden, wordt de online winkel getransformeerd naar een plek waar de consument inspiratie op kan doen en waar deze het merk beter kan leren kennen. Retailers moeten de perceptie van de online winkel als platform dat alleen transacties stimuleert achter zich laten. Door de klantervaring te verrijken wordt men aangemoedigd om vaker terug te komen en meer uit te geven.

Om deze verandering succesvol te realiseren zijn de startpunten de merkwaarden, het consumentengedrag en het helder in kaart brengen van de technologische infrastructuur. Met deze fundamenten is het mogelijk om een ervaring te creëren die uniek is voor elk type klant. De branded shopping experience is een combinatie van brand engagement – door social media en reviews te integreren – product discovery – door het aanbieden van lookbooks en inspiratie, en product buying – een transparant aankoopproces en het stimuleren van een hoger aankoopbedrag.

Social en Mobile
Met de opkomst van de omnichannel marktomgeving en het toenemende gebruik van social media, is het voor retailers des te belangrijker om na te denken over hoe ze de aandacht van deze connected consumer trekken. Klanten vragen advies aan vrienden via Facebook of Instagram, verwachten inzicht in actuele winkelvoorraden op hun tablet en checken prijzen op de winkelvloer met hun smartphone. Kortom, online winkelen kan overal.

De klant staat centraal en door middel van geavanceerde technologie en dataverzameling wordt het voor de retailer steeds makkelijker om voor elke klant een gepersonaliseerde ervaring te bieden. Zo kunnen verschillende klanten, zoals de klant die een snelle aankoop wil doen of juist die klant die alleen inspiratie op wil doen, een ervaring worden geboden die perfect bij hun behoeften past. Retailers moeten niet bang zijn voor deze ontwikkelingen maar de mogelijkheden om hun verhaal te delen met hun klanten omarmen.

In tegenstelling tot de angst om steeds meer controle te verliezen over de online omgeving, bieden de ontwikkelingen van social media en de omnichannel markt juist de ultieme kans voor retailers om hun merkverhaal te vertellen door middel de branded shopping experience. Retailers kunnen hun touchpoints met de consument zo inrichten dat er gebouwd kan worden aan een bestendige relatie. Op deze manier onderscheiden zij zichzelf en stomen ze zich klaar voor de toekomst in een omnichannel marktlandschap.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Voorwaarden RetailNews Blog:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden

U kunt uw bijdrage o.v.v. 'RetailNews Blog' mailen naar redactie@retailnews.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!