Discounters drukken kerstomzet Britse supermarkten

Traditionele Britse supermarkten leden in de kerstperiode onder de opmars van discounters en bezuinigende consumenten. Ketens als Aldi, Lidl, Poundworld en Poundland profiteerden van Britten die massaal voor bodemprijzen inkochten. De omzet van Tesco daalde in de zes weken voor kerst met 2,4 procent. Winkelketen Morrisons verkocht 5,6 procent minder en gaf een verkapte winstwaarschuwing. 

Luxe supermarktketen Waitrose kan juist hogere omzetcijfers voorleggen. Ook Marks & Spencers zag de voedselverkopen stijgen, met 1,6 procent. Op de zaterdag voor Kerst werd bijvoorbeeld voor 64 miljoen pond (77 miljoen euro) aan voedsel verkocht.

De stijgende omzet in food compenseert de tegenvallende kledingverkopen van het M&S. Voor het tiende achtereenvolgende kwartaal laten die een dalende lijn zien met in het laatste kwartaal van 2013 een afname van 2,1 procent. Dat komt door het warme herfstweer, stelt ceo Marc Bolland. Daardoor werd minder winterkleding verkocht. Bovendien zit concurrentie van ketens als Next, John Lewis en House of Fraser M&S dwars.

Eerder:
Discounters rukken op in Groot-Brittannië

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!