Fusieplan D-reizen en VakantieXperts 'vergevorderd'

De fusiegesprekken tussen de D-reizen en VakantieXperts bevinden zich in een 'vrij ver stadium'. Dat zegt directeur Will van den Hoogen van D-reizen tegen RetailNews. Over de invulling van beide ketens na een samenvoeging kan Van den Hoogen nog niet veel zeggen. Hij ziet het liefst een situatie waarin beide ondernemingen hun eigen naam en uitstraling houden, zowel fysiek als online. “Maar dat is mijn voorkeur. Er zijn nog meer mensen bij betrokken.”

Een fusie vormt volgens Van den Hoogen niet per se het pasklare antwoord op de teruglopende omzetten in de reisbranche. “Dat beeld wil ik nuanceren. Met een dergelijke consolidatie zet je wel een stevige partij op de Nederlandse markt waarmee je beter kan inspelen op de veranderende wensen van de consument.” Kostenverlagingen en profiteren van elkaars sterkte zijn volgens hem andere voordelen van een samenvoeging.

Van den Hoogen verwacht snel meer informatie over een krachtenbundeling bekend te kunnen maken. “Dit moet niet heel lang gaan duren. Dat is niet in het belang van de gesprekken.”

Na een krachtenbundeling zouden de ondernemingen meer dan vijfhonderd reiswinkels runnen. Van den Hoogen denkt niet dat er touroperators zijn die vanwege die omvang niet met de reisbureauketen willen samenwerken. Na het faillissement van Oad vindt hij het logisch dat zij huiverig zijn en harde garanties willen. “Maar touroperators kunnen ons niet uitsluiten. Ze kunnen eigenlijk niet om zo’n grote speler heen.” Daarbij stelt hij dat een gefuseerd VakantieXperts en D-reizen niet wil opereren vanuit een machtsfront. “Touroperators en reisbureaus hebben elkaar nodig. Uiteindelijk dragen we bij aan elkaars winstgevendheid.”

Eerder:
Fusieplannen D-reizen en VakantieXperts
'Revolutie in de reiswereld ophanden'
‘Sanering in reisbranche zet keihard door’

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!