‘Retailers worstelen met social media’

Ruim een derde van de grote Nederlandse retailers maakt niet optimaal gebruik van Twitter. Een vijfde heeft moeite met Facebook. Dat concludeert EtailTrends in het jaarlijkse dossier RetailSites 2014, waarvoor de online activiteiten van 192 retailers zijn vergeleken.

Een op de acht retailers uit de benchmark doet niet aan Facebook. Een op de twaalf is niet actief op Twitter. Een aantal retailformules heeft wel een Facebook- of Twitter-account, maar verwaarloost ze. Vijftien procent van de retailers beheert zijn Twitter-account niet actief. Bij Facebook ligt dat op zes procent. Wibra post bijvoorbeeld sinds afgelopen zomer niet meer Facebook en Twitter.

Inactiviteit op social media zorgt voor een dalend aantal fans of followers. Op Twitter gebeurt dat al bij bijna een tiende van de retailers. In het geval van Facebook is het bijna zeven procent. In het aantal volgers op Twitter krijgen We Fashion, lief! lifestyle en Perry Sport bijvoorbeeld weinig beweging. Een deel van de retailers uit de vergelijking zal door de inactiviteit en het dalende aantal volgers afhaken op het gebied van social media.

Het dossier RetailSites 2014 vergelijkt 192 retailers op negen facetten van online marketing. Daaruit wordt een aantal positieve uitschieters zichtbaar. ICI PARIS XL groeit bijvoorbeeld hard op Facebook, naar meer dan honderdduizend fans. Ook Eyewish en ToysXL zitten in een groeispurt.

EtailTrends1 verschijnt aan het einde van de week met het januarinummer van RetailTrends. Klik hier voor meer informatie voer een abonnement op jaarlijks zes EtailTrends en elf RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!