Twitter creëert meeste buzz rond retailers

Twitter is van alle online media de belangrijkste nieuwsversterker voor Nederlandse retailers. Het platform is goed voor tweederde tot driekwart van alle rumoer rond de 192 retailmerken, die in EtailTrends 1 zijn vergeleken. De buzz-benchmark is gemaakt met behulp van Brandwatch.com, dat alle online vermeldingen heeft verzameld.

De cijfers kunnen aanleiding voor individuele retailers zijn om te kijken naar hun Twitter-beleid. Waar Facebook zich prima leent als platform om contact te houden met de schare aan fans, is Twitter bij uitstek de tamtam van het internet.

Uit een vergelijking van de tien formules met de meeste volgers op Twitter blijkt dat er weinig samenhang bestaat tussen het aantal followers, het aantal tweets en de buzz die ontstaat. De Bijenkorf beschikt over twintig procent van de volgers, produceert tien procent van de tweets, maar krijgt slechts vijf procent van alle online vermeldingen. Albert Heijn krijgt met vijf procent van de volgers juist een vijfde van alle online aandacht.

Het tiental kreeg in november opgeteld meer dan 110 duizend vermeldingen. Twitter nam daar ongeveer tweederde van voor zijn rekening. Facebook en forums zijn goed voor elk tien procent, nieuwsmedia voor zes procent.

In het januarinummer van EtailTrends wordt dieper ingegaan op de buzz die de 192 onderzochte retailers in november hebben gecreëerd. Zo wordt onder meer per branche bekeken wie de meeste aandacht opeiste. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks zes EtailTrends en elf RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!