RetailTrends 1: Good food, Flying Tiger en retailcity Londen

De sjeu verdwijnt uit veel supermarkten, doordat sommige commerciële organisaties alleen maar aan de laagste prijs en kosten denken. Dat zegt bestuursvoorzitter Koen Slippens van Sligro Food Group in gesprek met Pascal Kuipers. Zijn organisatie gaat dan anders doen. “Wij gaan de synergie tussen groothandelsketen Sligro en supermarktformule Emté benutten”, stelt hij in het januarinummer van RetailTrends.

Groothandelsketen Sligro combineert culinaire assortimenten en mensen met veel specialistische productkennis en ondernemerschap. In foodretail zit EMTÉ in het midden van de markt. “We zijn heel voorzichtig gestart met het introduceren van onderscheidende assortimenten bij EMTÉ vanuit de Sligro-organisatie. Dat gaan we dit jaar stap voor stap voortzetten”, aldus Slippens. “EMTÉ wordt een good food-merk.”

Margot Visser bezocht de Deense formule Flying Tiger. Afgelopen jaar verdubbelde de keten in huishoudelijke producten en cadeauartikelen het aantal vestigingen van vijf naar tien. En de rek is er nog lang niet uit, ziet Annemieke Degens Dil. Zij is mede-eigenaar van de formule in Nederland, die werkt met eigen designers uitsluitend huismerkartikelen verkoopt.

Vanuit de markt werd de keten al eens ‘een bedreiging voor HEMA genoemd’. De kracht van de formule schuilt volgens Degens Dil in het steeds wisselende assortiment. “Een nieuwe winkel heeft drieduizend artikelen, maar over een heel jaar is dat zevenduizend. We hebben 24 collecties per jaar. Dat maakt het spannend om telkens weer naar de winkel te komen.”

Steeds meer consumenten bezoeken winkelformules als Action, Op=Op Voordeelshop en Euroland. Zij zien voor veel categorieën binnen ‘personal care en household care’ deze discounters als het tweede aankoopkanaal na de supermarkt of drogist. Met name jongeren – dus de winkelgeneratie van morgen – voelen zich aangetrokken tot dit type winkels, constateert IRI in zijn Multichannel Monitor. "Budgetstores pakken in sommige personal of household care categorieën wel twintig tot dertig miljoen euro."

Als slot van de reeks artikelen over merk- en formuleontwikkeling, gaan Michel van Tongeren en Maaike van Rooden van SVT Branding + Design Group in op de essentie van retail. Innoveren, formules ontwikkelen en koers uitzetten hebben weinig zin als er geen essentiële relatie met de klanten is, stellen zij. Maar hoe doe je dat? En hoe maak je als retailer nou gebruik van de voordelen?

Volgens Van Tongeren en Van Rooden gaat het er niet om de klant als koning te behandelen. “Alles draait om een gelijkwaardige een-op-een relatie tussen de retailer en alle individuele consumenten. Leuke gesprekken, goede gesprekken, maar soms ook pittige gesprekken. Want door wrijving komt glans, zoals de uitdrukking zegt.”

Carin Frijters deed inspiratie op in een van ’s werelds retailhoofdsteden Londen. De Engelse hoofdstad is volgens haar dé ideale mix tussen global en local. In het ‘rondje Londen’ komen onder meer de flagshipstore van Burberry, de stilteruimte van Selfridges en de reparatiewinkel van Nudie Jeans en co voorbij.

Verder schrijft Marcel te Lindert in het januarinummer over een nieuwe systeem voor master data management. Hij constateert dat bij veel retailers de datakwaliteit ondermaats is, vanwege een gebrekkig beheer van klant- en artikelgegevens.

Vanuit New York schrijft onze correspondent Peter Verkooijen over het Amerikaanse merk Schott NY, dat verantwoordelijk is voor de klassieke Amerikaanse leren jas, gedragen van Marlon Brando tot The Ramones. In oktober vorig jaar opende het honderd jaar oude familiebedrijf in New York zijn eerste winkel sinds de jaren veertig van de vorige eeuw. Jason Schott leidt Schott NYC’s evolutie van een productiegerichte groothandel naar een moderne direct-to-consumer retailer. Verkooijen sprak met hem.

Ook in RetailTrends 1:
- Een voorbeschouwing op het congres Shopping Together
- De installatie van winkelbeleving
- Human capital management in de retail
- Columns van Hans Verstraaten, Wouter van der Ley, Antoine Endtz en Sander van de Gevel
- De vaste rubrieken Retail in Beeld, Update, RetailReview, Grenzeloos en Service

RetailTrends 1 is samen met het januarinummer van EtailTrends verschenen. Voor een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes edities EtailTrends, klik hier.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!