'Nederlandse retailer verzuimt te innoveren'

Nederlandse retailers zijn terughoudend met technologische vernieuwingen. Zo is in vergelijking met spelers in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië het beschikbare budget voor innovatie in ons land kleiner. Dat is een van de conclusies die de expertgroep Technologisch van Shopping2020 trekt in zijn eindrapport, dat vrijdag is verschenen.

De experts zien verder technische en organisatorische belemmeringen, die in landen als de VS en Groot-Brittannië niet of nauwelijks een rol spelen. Retailers moeten echter innoveren om te overleven, stelt voorzitter Lars Leemhorst, tevens consulting partner bij PwC. Het technisch integreren van off- en online kanalen is volgens hem niet voldoende. “Met nieuwe technologieën zoals 3D-visualisaties, real-time analytics en tablets in de winkel kan de retailer zich onderscheiden en daarmee een unieke shopping experience bieden aan de klant.”

De expertgroep onderscheidt vijf trends, waarmee retailers in 2020 te maken krijgen. Zo moet hij om kunnen gaan met de overvloed aan big data en de shopping experience digitaliseren, door bijvoorbeeld digitale pashokjes te introduceren. Daarnaast dienen medewerkers altijd over ten minste dezelfde informatie als de klant te beschikken en wil de klant 24 uur per dag een reactie kunnen krijgen van de retailer.

Een vierde trend is dat retailers hun producten en diensten moeten digitaliseren en personaliseren, door bijvoorbeeld gebruik te maken van 3D-printing. De laatste trend is het plaatsmaken van de huidige kassafunctie in winkels voor nieuwe betaalvormen, waarbij de klant de transactie zelfstandig uitvoert.

Het volledige onderzoeksrapport is hier gratis te downloaden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!