'Consument vindt herkomst kleding onbelangrijk'

Hoewel negen op de tien Nederlanders duurzaamheid belangrijk vindt, heeft een veel kleiner deel van hen tijdens het winkelen aandacht voor de productie van kleding. Dat blijkt uit het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek, dat werd gehouden onder 1159 Nederlanders.

Ondanks de publieke ophef rondom arbeidsomstandigheden in textielfabrieken en de productie van angorawol bekijkt slechts 28 procent van de ondervraagden tijdens het passen regelmatig op welke manier de kleding is geproduceerd. Acht procent van de consumenten doet dit altijd.

“Mensen zijn zich bewust van hun eigen gedrag en passen dit ook aan, maar voelen zich nog weinig verantwoordelijk voor wat er verderop in de keten gebeurd”, aldus Sander Haas, initiatiefnemer van het duurzaamheidsonderzoek. Met de cijfers hoopt Haas de consument een duidelijker beeld te geven van hun eigen invloed op een duurzame maatschappij en hen te inspireren bewuster te leven.

Volgens Haas is het belangrijk dat de consument geïnteresseerd raakt in de herkomst van producten. Naast aandacht voor de herkomst van kleding, valt er ook in de voedselketen veel te winnen. Zo geeft een op de vier ondervraagden aan regelmatig Fair Trade-producten in zijn winkelmandje te leggen en 34 procent koopt vaak biologische producten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!