'Polare moet focussen op marketing en long tail'

De situatie van Polare verslechtert door het beleid van de huidige eigenaar ProCures. Dat stellen boekhandelaren in NRC Weekend. “Ik ben niet gerust op een goede afloop”, zegt Maarten Asscher directeur van boekhandel Atheneum. De investeringsmaatschappij van de boekwinkelketen verwaarloost volgens Asscher ‘consequent het primaire proces van een boekhandel ten gunste van investeringsstrategieën, synergie en andere overwegingen.’

Hij is niet te spreken over de huidige opzet van de keten. De afgelopen jaren is volgens hem alleen geïnvesteerd in Polare als algemene boekhandel. “Zonder diversiteit. Alles wordt centraal ingekocht. Het hoofdkantoor vertelt zelfs hoe ze de etalage moeten inrichten.”

Een boekhandel moet zijn eigen beleid kunnen bepalen, beaamt Daan van der Valk van boekhandel De Vries. ”Zowel de boekhandels als de uitgevers vinden dat Polare lang genoeg het voordeel van de twijfel heeft gehad”, stelt hij.

Diversiteit en een ruim assortiment met zogenoemde long tail boeken zijn volgens boekhandelaren noodzakelijk voor een succesvolle boekhandel. “Voor het soort boekhandel dat Polare is, hebben ze te weinig in de winkel liggen”, vindt Folco de Jong van De Nieuwe Boekhandel. “Ze hebben titels niet die je wel mag verwachten.”

ProCures houdt te weinig rekening met de volgens hem cruciale long tail voorraad. “De mensen van ProCures zijn financiële jongens. Die denken: ‘al die titels staan maar, laten we de voorraad verlagen’. Maar dan lopen de klanten weg.”

De beschikbaarheid van een breed assortiment maakt de boekhandel wat hij is, erkent CB-directeur Willem Cortenraad. “Als alle winkels alleen nog de top honderd verkopen, krijgen we een geweldige verschraling van het vak.” Hij denkt dat het mogelijk moet zijn om de long tail boeken weer in de schappen te leggen. Daarvoor zijn wel andere leveringsvoorwaarden nodig tussen uitgevers, boekhandelaren en CB. Door krappe financiële ruimtes zal dat lastig zijn. “Er is minder kapitaal om te investeren. En dan moet je ontzettend voorzichtig zijn, wil je niet met zijn allen bergafwaarts gaan.”

Polare kan volgens retailexpert Paul Moers alleen overleven als er meer financiële ruimte komt voor marketingactiviteiten. “Een winkel als Polare moet een verhaal vertellen om klanten over de drempel te krijgen. Maar daar is wel financiering voor nodig”, zegt Moers tegen RetailNews.

De situatie van de keten wordt bemoeilijk door drie factoren, stelt hij. “Polare lijdt natuurlijk onder de toenemende concurrentie van online boekverkopen en de economische crisis. Maar een boek is bovendien niet meer de enige vrijetijdsbesteding van mensen.”

Hij begrijpt het beleid vanuit ProCures over de long tail voorraad. "Langlopers zijn niet goed voor de cash flow. Maar dat moet niet de enige afweging zijn." Een elektronische oplossing die de boekenvoorraad inzichtelijk maakt op de winkelvloer is volgens hem een goede oplossing. "Daarmee kan de winkel dergelijke boeken desgewenst bestellen en bijvoorbeeld de volgende dag laten afhalen."

Eerder: Leveringsstop voor Polare

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!