'Minder tasjes door beprijzing en communicatie'

Winkeliers kunnen fors besparen op plastic tasjes als zij beprijzing en een goede communicatie combineren. Dat stellen het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) na een pilot in Deventer, Tilburg en Zoetermeer waaraan negen winkelketens meewerkten.

Winkelpersoneel van onder meer HEMA, Blokker, Intergamma en V&D berekende klanten voor middelgrote en grote tassen minimaal tien cent per stuk. De kleinste tassen werden nog wel gratis verstrekt, maar alleen als de klant daar om vroeg. Daarnaast vroegen de winkelketens hun klanten zelf een tas mee te nemen.

De pilot leverde een daling op van het aantal uitgegeven tasjes per aankoop, variërend van 48 tot 77 procent. Ook nam het aantal uitgedeelde gratis tasjes per aankoop af. Werd in 2012 nog tussen de 57 en 95 procent gratis tassen uitgegeven, tijdens de proef lag dat tussen de vier en 31 procent.

Beprijzen van plastic tasjes werkt om het aantal tasjes te verminderen, concludeert Jeroen van Dijken, secretaris van RND. “Maar bewustzijn bij de burger is cruciaal. De overheid zou moeten bijdragen aan dit bewustzijn door middel van een voorlichtingscampagne.” In die campagne moet aandacht zijn voor milieuvraagstukken bij zowel webshops als fysieke retail.

De pilotresultaten zijn indicatief, benadrukt Hester Klein Lankhorst, directeur van het KIDV. “De tweede stap is om in kaart te brengen welke materialen voor de tassen het meest duurzaam zijn. Dat onderzoeken we nog.” Het eindrapport waarin de uitkomst van dit onderzoek wordt opgenomen verschijnt deze zomer.

Eerder: Winkelketens doen gratis tas in de ban

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!