RetailTrends 2: Varova, reputatierisico's en Retail & Personeel

Varova Investments heeft zijn portfolio fashion de afgelopen jaren fors uitgebreid met merken als Sissy Boy en Men At Work. In gesprek met Pascal Kuipers laten partners Maarten Vaessen en Jan Stroeve weten niet uit te zijn op de snelle winst en stellen dat zij ook in verlieslatende bedrijven stappen. “Het mag best een beetje bloederig zijn”, aldus Vaessen.

Vaessen en Stroeve zijn het beste te omschrijven als casual kapitaalverstrekkers. In totaal heeft Varova Investments zeven merkproposities in fashion met ruim honderd winkels en een totale omzet van boven de honderd miljoen euro. Hun participatiemaatschappij biedt fashionmerken een platform waarmee zij kunnen profiteren van synergievoordelen. Zo beschikken webshops van de labels over één systeem, zegt Vaessen. “Aan de voorkant blijven de operaties gescheiden.”

Het februarinummer van RetailTrends staat ook dit jaar weer in het teken van Retail & Personeel. Uit een analyse blijkt dat de ‘war on talent’ niet langer alleen op managementniveau wordt gevoerd. Omdat goed personeel een strategische waarde vertegenwoordigt, wordt die oorlog in alle geledingen van retailorganisaties gevoerd. Waar grenzen tussen online en offline vervagen, maakt goed personeel het verschil.

Voor het zesde jaar op rij is het overzicht Retail & Opleiding gepubliceerd. Daarin staan alle opleidingen voor winkelpersoneel weergegeven die leiden tot een landelijk erkend (mbo- of hbo-) diploma. Het overzicht is verder aangevuld met het interne opleidings- en trainingsaanbod van retailorganisaties.

Kledingrekken zijn er in de december geopende flagshipstore van Chasin’ nauwelijks. De aandacht gaat vooral uit naar de sfeerbeelden op de wanden en de videowall. In gesprek met Margot Visser legt csco/cio Frank Huisman uit dat klanten op zoek zijn naar inspiratie en beleving. "Onze voorraad hebben we in het magazijn liggen. De winkel dient vooral om te laten voelen en beleven waar we voor staan.”

Bouwmarkten richten zich steeds meer op het tuinsegment en dus zal een bezoeker van een bouwmarkt sneller in de verleiding zijn om daar zijn tuinaankopen te doen. Hij zal hiervoor niet meer speciaal naar het tuincentrum gaan. Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt echter dat een kwart van de kopers in tuincentra goed is voor liefst 65 procent van de bestedingen: de zogenoemde gouden kopers. Het is daarom van essentieel belang de gouden kopers te herkennen, zodat zij kunnen worden behouden.

Met plofkip bij Jumbo, de hoofddoekjesaffaire bij HEMA en angorawoltruitjes bij WE Fashion volgden retailrellen elkaar de laatste tijd steeds sneller op. Een trend die doorzet, verwacht reputatiedeskundige Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep. Steeds meer retailers worstelen volgens hem met de vraag hoe ze met een maatschappelijk issue omgaan. In het februarinummer van RetailTrends benoemt Stamsnijder de vier grootste reputatierisico’s voor retailers.

“Ons verdienmodel is gebaseerd op onze visie op een nieuwe economie”, zegt commercieel directeur Frank Niemeijer van Estafette in gesprek met Suzanne Geurts. Samen met leveranciers en klanten wil de speciaalzaak zo zorgen voor een eerlijke, transparante productieketen. Zo wordt vanuit milieuoogpunt minder dan een half procent van de agf ingevlogen. Niemejjer gaat ook in op het tweeprijzensysteem van de formule, dat een tarief kent voor leden en niet-leden.

Ook in RetailTrends 2:
- Voorbeschouwingen op EuroShop 2014, RetailEvent en What’s going on in (r)etailing?!
- Meer Retail & Personeel, zoals de opleiding ‘Small Business & Retail Management’
- De grootste valkuil van de omnichannelstrategie
- Een nabeschouwing op het Anton Dreesmann Jaarcongres
- Columns van Hans Verstraaten, Antoine Endtz en Wouter van der Ley
- De vaste rubrieken Retail in Beeld, Update, RetailReview, Grenzeloos en Service

Het februarinummer van RetailTrends verschijnt aan het einde van deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!