'Populariteit RFID groeiende'

De RFID-technologie vindt steeds meer zijn weg naar de retail. Dit blijkt uit een onderzoek van Chainlink in opdracht van Tyco Retail Solutions, leverancier van geïntegreerde retail performance- en veiligheidsoplossingen.

Uit het onderzoek blijkt dat retailers RFID toepassen om de nauwkeurigheid van het voorraadbeheer te verbeteren, het aantal nee-verkopen te verminderen en de beschikbaarheid in de winkel te optimaliseren. Retailers die RFID breed inzetten zien een omzettoename in de categorieën waar ze RFID ook op artikelniveau inzetten. Dit komt voornamelijk door een daling in nee-verkopen.

In het onderzoeksrapport is onder andere aandacht voor de redenen van retailers om RFID te implementeren en voor de manieren waarop ze de technologie gebruiken. RFID wordt nu nog vooral geïmplementeerd voor voorraadbeheer. Retailers geven ook aan dat RFID in de toekomst gebruikt kan worden voor diefstalpreventie en bij de winkeluitgang. In de meeste gevallen gaat het om het gebruik van RFID voor diefstalpreventie in combinatie met RFID voor voorraadbeheer en het bijvulproces.

Daarnaast werd er gevraagd waarom eerdere RFID-projecten on hold zijn gezet of zijn geannuleerd. Respondenten noemden als belangrijkste redenen een gebrek aan goed gedefinieerde gebruikers-cases, gebrek aan ondersteuning bij de uitvoering en andere prioriteiten die voorrang kregen.

Een veelvoorkomend struikelblok zijn artikelen met een snelle ROI. Volgens het rapport ligt voor veel retailers de focus op snellopende producten zoals mode-items, inkjet cartridges, cosmetica, geuren en sportartikelen. Deze zijn er in veel verschillende variaties en retailers willen het liefst zoveel mogelijk varianten etaleren. Een hogere voorraadbeschikbaarheid op de winkelvloer zorgt uiteindelijk voor een stijging in omzet. RFID helpt de voorraadnauwkeurigheid verhogen en stimuleert de tijdige bijvulling.

Bron: RetailTech

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!