Retail & Opleiding: vanHaren Schoenen

Voor het zesde jaar op rij is het overzicht Retail & Opleiding gepubliceerd in het februarinummer van RetailTrends. RetailNews licht er enkele retailers uit. Vandaag het woord aan Anita van Doorn, Manager HR bij vanHaren Schoenen.

Welke opleidingen biedt vanHaren Schoenen aan?
“VanHaren biedt trainingen aan in de vanHaren Leerschool, waarvan het opleidingscentrum is gevestigd in ons nieuwe distributiecentrum in Waalwijk. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de opleiding van een filiaalmanager die daar tien tot twaalf trainingen volgt. De trainingen van een verkoopmedewerker wordt gefaciliteerd door de filiaalmanager. Aan de hand van een opleidingsboek met praktijkopdrachten leert de medewerker het jargon, doet productkennis op en kan dat alles gelijk toepassen op de winkelvloer."

"Als aanvulling op het opleidingsboek wordt aan filiaalmanagers een script verstrekt om teamtrainingen te kunnen verzorgen waarmee winkelteams aan de slag kunnen. Alle teams hebben vanaf dit jaar een keer per maand na sluitingstijd een teamtraining. Daarbij wordt zoveel mogelijk interactief en aan de hand van input van het team gewerkt. De medewerkers zoeken bijvoorbeeld vooraf filmpjes op die bij het thema van de training passen. Mensen op de winkelvloer moet je niet een uur in een hokje zetten en college geven. Die willen aan de slag."

"Een verkoopmedewerker die een jaar in dienst is en nog geen vakdiploma heeft, kan een beroepsopleiding op MBO niveau drie volgen. Daarvoor bieden we een financiële tegemoetkoming aan. Daarnaast bieden we in samenwerking met Gilde BT een deeltijd MBO drie opleidingstraject aan voor verkoopmedewerkers die het in zich hebben om assistent filiaalmanager te worden. Voor medewerkers die al een diploma op niveau drie of vier op zak hebben, en die graag assistent filiaalmanager willen worden, is een interne opleiding beschikbaar, waarbij we maatwerk bieden.“

Hoe wordt het personeel getraind?
“Ons winkelpersoneel moet de klant een welkom gevoel geven. Daarnaast is het belangrijk dat personeel snel kan schakelen en het geheel kan overzien omdat ons assortiment een hoge omloopsnelheid kent. Een verkoopmedewerker moet dus niet alleen bezig zijn met het overzichtelijk presenteren van de schoenen, maar zoveel mogelijk klantgericht werken. Als de nieuwe collectie bijvoorbeeld in de winkel wordt gezet, kan een medewerker de klant daar bij betrekken door aan te geven: ‘Dit model is net binnen. Is dit iets wat je zoekt?’"

"We werken niet met e-learning. In het verleden werkten we weleens met mystery shoppers, maar daar zijn we niet in die vorm mee doorgegaan. Onze medewerkers vonden het toch een beetje gekunsteld en het leverde niet het gewenste resultaat op. Wat beter werkt, is de medewerkers actief betrekken bij verbeteringen aan de hand van de meningen van de ‘echte’ klant in plaats van een mystery shopper."

"Bij bepaalde trainingen maken we gebruik van rollenspellen. De cursisten vinden dat van tevoren niet altijd prettig, maar het werkt ontzettend goed. Bij de Veilig in de Winkel-training bijvoorbeeld werken we met een vaste acteur, die heel goed inspeelt op hoe de medewerker zich opstelt. Deze training vergroot de oplettendheid van onze medewerkers en leert hen adequaat te reageren op een klacht of op een overvalsituatie.”

Wat is de toegevoegde waarde van het opleidingsprogramma?
“Allereerst bieden de trainingen onze medewerkers natuurlijk meer kennis en vaardigheden, maar ze vergroten ook hun zelfvertrouwen. Bovendien wisselen de cursisten tijdens de trainingen van gedachten, waardoor de trainingen ook voor een stuk intervisie zorgen. Daarnaast worden de onderlinge band en kennis van de organisatie versterkt. VanHaren Schoenen is een familiebedrijf, dus die hechte band is een belangrijk aspect."

"We zijn op dit moment bezig met een herziening van ons opleidingstelsel, omdat we onze medewerkers meer maatwerk willen bieden. Dat betekent dat we veel meer naar de ontwikkelpunten van een medewerker willen kijken en daar in samenwerking met betrokken partijen mee aan de slag gaan. Verder onderzoeken we de mogelijkheden van een opleidingsapp, waardoor ons personeel snel en gemakkelijk toegang heeft tot het trainingsaanbod en alles wat daarbij hoort.”

RetailTrends 2 bevat het thema Retail & Personeel. Naast een overzicht van alle mbo- en hbo-opleidingen voor winkelpersoneel en het interne opleidings- en traningsaanbod van retailers schenkt dit dossier onder meer aandacht aan de strategische waarde van goed personeel. Het februarinummer van RetailTrends verschijnt eind deze week.
Klik hier voor een jaarabonnement.


Lees ook:
Retail & Opleiding: PLUS Retail
Retail & Opleiding: Douglas

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!