'Retail staat mega shake-out te wachten'

De komende tijd zullen meer winkelketens hun deuren moeten sluiten. Als gevolg van dalende consumentenbestedingen en overaanbod zal er nog een ‘mega shake-out’ plaatsvinden. Die verwachting sprak interim marketingdirecteur René Repko van Sligro Food Group dinsdag uit op het Retail Cross Media Summit.

Veel retailers zijn volgens Repko in deze crisistijd te vergelijken met een konijn dat in de koplampen van een auto staart. “Ze denken: die auto stopt wel.” Vooral in sectoren als mode en hardwaren zijn omzetdalingen van zeven tot negen procent volgens hem echter niet vol te houden. “Winkelsluitingen zoals die afgelopen tijd in het nieuws zijn geweest, gaan meer plaatsvinden.”

Retailers die vanwege hun hoge kostenstructuur niet mee kunnen in de prijsconcurrentie van Primark, Lidl en Action moeten volgens hem een andere waardepropositie ontwikkelen. Veel spelers zijn echter onvoldoende in staat zich van branchegenoten te onderscheiden. Hoewel het volgens Repko in deze marktomstandigheden moeilijk is een nieuwe waardepropositie te ontwikkelen waar zowel het management als aandeelhouders achter staan, zijn er volgens hem wel succesvoorbeelden. “Wehkamp en Burberry hebben een succesvolle transitie ondergaan”, stelt hij.

Een formule als Free Record Shop kon volgens hem al ruim vijf jaar geleden inzien dat hun verdienmodel achterhaald zou worden. “Bij veel retailers heerst er echter angst voor het onbekende”, constateert Repko. Zo zijn ze volgens de marketingdirecteur bang voor kannibalisatie van de webwinkel en voor de lagere marges op online verkopen. “Voor je het weet wacht je drie jaar en is het te laat.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!