Krimp in non-food houdt aan

De bestedingen in de non-foodsector zijn in het vierde kwartaal met vier procent teruggelopen. Dat is ongeveer dezelfde daling als een jaar eerder. Dat meldt onderzoeksbureau GfK in een kwartaalrapport over alle onderzochte non-foodmarkten.

Waar in het derde kwartaal alle markten getroffen werden door een omzetkrimp, is de telecomsector in het vierde kwartaal goed voor een stijging van elf procent. Daarnaast nam ook de markt voor groot- en klein huishoudelijke apparaten licht toe.

De entertainmentsector is met een omzetdaling van twintig procent veruit de grootste daler in het vierde kwartaal. Ook de boekenmarkt (7,9 procent) en winkels in consumentenelektronica (10,9 procent) zetten minder om. De mogelijkheden via internet spelen daarbij een steeds dominantere rol, stelt GfK. De omzet verschuift volgens de marktonderzoeker vooral richting streaming content en streaming devices.

Retailers die inspelen op de juiste balans tussen gemak, aanbod, snelheid en beleving kunnen volgens GfK van 2014 een positief jaar maken. ‘De consument is naar deze elementen op zoek, via andere consumenten of via een winkel’, luidt het rapport.

Omzetverandering per sector:

Sector Omzetverandering
Boeken -7,9%
Consumentenelektronica -10,9%
Doe-het-zelf -6%
Fashion -3,5%
IT & Office -5%
Groot huishoudelijke apparatuur +2%
Klein huishoudelijke apparatuur +0,5%
Entertainment -20%
Telecom +11%
Toerisme -7,3%

Eerder: Krimp treft alle non-foodbranches

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!