Oost-Europa grootste online groeier

De Oost-Europese e-commerce markt groeit relatief het snelst van alle online markten van ons continent. De online omzet van de regio, die bestaat uit Rusland, Oekraïne, Roemenië, Bulgarije, Albanië, Moldavië, Wit-Rusland, Bosnië & Herzegovina, Montenegro, FYR Macedonië en Servië, werd in 2013 geschat op 19,3 miljard euro. Omdat momenteel slechts 27 miljoen van de 106 miljoen internetgebruikers online winkelt, is er nog veel ruimte voor groei.

Dat blijkt uit een rapport van koepelorganisatie Ecommerce Europe. Volgens de cijfers genereert Rusland, met 68 miljoen internetgebruikers, twintig miljoen webshoppers en een online omzet van 10,3 miljard euro, meer dan driekwart van de totale Oost-Europese online markt. Gemiddeld geeft een Rus online jaarlijks 515 euro uit. Oekraïne volgt met een omzet 1,2 miljard euro en Roemenië neemt met een omzet van 0,8 miljard euro de derde plaats in.

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, gaat het aantal online gebruikers dat via webshops winkelt oplopen zodra de internetpenetratie groeit. “Als de vraag in deze regio toeneemt, zullen de logistieke diensten verbeteren en kunnen de webwinkels ook de minder stedelijke gebieden bedienen”, aldus Jongen. “Vooral in een land als Rusland opent dit een markt van miljoenen nieuwe klanten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!