Marks & Spencer opent in Den Haag

De eerste Nederlandse flagshipstore van Marks & Spencer opent vandaag de deuren in de Grote Marktstraat van Den Haag. In het 4800 vierkante meter tellende pand ligt de nadruk op vrouwen- en mannenmode en een ‘foodhall’. Hier ligt de focus op kant-en-klaarmaaltijden, to go artikelen en delicatessen.

De foodhall is voor warenhuisbegrippen imposant te noemen. Op zevenhonderd vierkante meter zijn 2500 verschillende producten te vinden. De afdeling heeft een aparte ingang en kan ook afgesloten worden van de rest van de winkel. Hierdoor kan dit gedeelte al om 8.30 uur in de ochtend open. “Consumenten kunnen hier in het M&S Café, dat tevens beschikt over een eigen bakkerij, ontbijten. Of bijvoorbeeld een cappuccino kopen voor onderweg”, zegt regiodirecteur van Europa François Smeyers.

Opvallend is dat er veel nadruk wordt gelegd op de Britse roots van Marks & Spencer. Zo heeft de Best of British-collectie een prominente plek. Deze lijn wordt in thuisland Groot-Brittannië in vijf vestigingen verkocht en daarnaast in de twee flagshipstores in Frankrijk, Mumbai, Shanghai en in de webshop. “Met ons Britse erfgoed kunnen we ons onderscheiden van de lokale retailers. In een nieuwe markt heeft het weinig zin om eenzelfde assortiment te brengen als de concurrenten. Je moet anders zijn en juist een zo uniek mogelijk assortiment brengen”, verklaart Smeyers.

Ook de foodafdeling heeft veel typisch Engelse producten. “In de pilotstore in de Kalverstraat zijn juist de Engelse producten heel geliefd. In Nederland zijn clotted cream, scones en Engelse kazen zeer goedlopende producten”, aldus Jill Bruce, hoofd food business development & international.

Smeyers geeft aan dat de Amsterdamse flagshipstore in 2016 wordt geopend. Plannen voor meer winkels zijn er vooralsnog niet. Ruim tienduizend artikelen uit de nieuwste voorjaarscollectie voor kleding en woonartikelen kunnen in de winkel worden besteld bij winkelassistenten die met iPads zijn uitgerust.

“De Nederlandse omzet moet naast de winkels uit de online bestellingen komen”, meldt Smeyers. “Voor onze foodformule is het wel mogelijk om tot een uitrol te komen. In Frankrijk hebben we een contract getekend met Relay voor de opening van tien foodstores. De eerste opent eind maart in metrostation La Défense en meet achthonderd vierkante meter. De opening van dit soort winkels op high traffic-locaties is ook interessant voor de Nederlandse markt.”

Ceo Marc Bolland opent de winkel vandaag met de Britse ambassadeur in Nederland, Sir Geoffrey Adams. In het persbericht laat Bolland weten ‘verheugd te zijn’ met de flagshipstore in Den Haag. “Het is een van onze grootste internationale winkels en heeft een uitgebreid aanbod mode en voedingsmiddelen. Daarnaast vormt het spectaculaire gebouw De Markies een unieke kans om onze klanten echt iets bijzonders te bieden.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!