Supermarkt kan meer uit de klantenkaart halen

Supermarkten maken te weinig gebruik van de mogelijkheden van klantenkaarten. De kaart wordt niet actief genoeg ingezet, zo meent Jorna Leerheer. Leerheer is onlangs aan de Universiteit van Tilburg gepromoveerd op een proefschrift over loyaliteitsprogramma`s. Een loyaliteitsprogramma dient minimaal een spaarfunctie te bevatten, aldus Leenheer. Tevens moet er de mogelijkheid zijn tot direct mail en de ondernemer dient actief om te gaan met data die via het loyaliteitsprogramma wordt verzameld. Een klantenkaart kan zo de klantloyaliteit alsmede de kennis over klanten vergroten. Albert Heijn is de enige die gebruik maakt van de klantgegevens, maar doet dit - in de ogen van Leenheer - nog te weinig. In plaats van meer, gaan supers juist minder doen met de klantenkaarten. Zo heeft AH het Air Miles-programma onlangs teruggeschroefd en stopt Laurus met de Voordeelkaart. Ongeveer 83% van de supermarktconsumenten beschikt momenteel over een of meer klantenkaarten. Het gemiddeld aantal klantenkaarten is gedaald van 1,9 naar 1,8 stuks. Vooral vrouwen en boodschappers uit huishoudens met kinderen hebben klantenkaarten in hun bezit.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!