Column: Gij zult

De oplossing voor de retailcrisis laat zich niet in twee woorden omschrijven. Gelukkig heb ik hier meer ruimte tot mijn beschikking, dus hierbij mijn poging om in tien retailgeboden de retailcrisis op te lossen:

1. De klant als koning. Retailsucces valt of staat bij een optimale relatie met uw klanten. Investeer in klantvriendelijkheid, kennis en klantentrouw;

2. Service bindt. Wij Nederlanders kunnen heel veel leren van de wijze waarop bijvoorbeeld in Amerika naar service wordt gekeken. Wie goed doet, zal goed ontmoeten, service is de beste methode om klanten te binden;

3. De winkel als beleving. Meer dan ooit is de winkelconsument op zoek naar beleving. Zorg voor verandering, entertainment en feest in uw winkel. Hoe meer beleving, hoe meer bezoekers;

4. Internet is een gegeven. Een retailer kan niet meer zonder geïntegreerde webshop. Nog steeds is de meerderheid van de zelfstandige retailers niet in staat om aan deze voorwaarde te voldoen;

5. Mobiel is de toekomst. In revolutionair tempo komt het kopen via de mobiele telefoon opzetten. Wacht niet tot het te laat is en denk na over de extra mogelijkheden die het u biedt;

6. Locatiebeleid is een noodzaak. Het winkellandschap gaat op de schop. In de toekomst zal de helft van de winkelstraten marginaliseren. Zorg dat u op de beste locatie zit voor uw winkel, ook al moet u daarvoor verhuizen;

7. Toon onderscheidend vermogen. Minder voor de hand liggend, maar doorslaggevend, is de herkenbaarheid van uw winkel. Zowel qua assortiment, inrichting als uitstraling;

8. Moderniseer openingstijden. De huidige consument vraagt om ruimere openingstijden. Ook binnen de huidige regelgeving is veel meer mogelijk dan u denkt;

9. Uitverkoop als uitzondering. Uitverkoop is eerder regel dan uitzondering. Dat gaat ten koste van het uiteindelijke succes van uw winkel. Probeer binnen de winkeliersvereniging tot afspraken hierover te komen en houd er rekening mee in uw inkoopbeleid;

10. Combineer de geboden. Zo kunt u bijzondere avonden organiseren (gebod 3 en 8) waarmee u consumenten aantrekt. Dat zal alleen lukken als er echt iets te beleven valt. Voor een glas wijn komen mensen niet meer de deur uit. Combineer erop los en u zult succes hebben.

Antoine Endtz is advocaat/ondernemer met een passie voor retail, IT en communicatie. Endtz heeft een maandelijkse column in RetailTrends. Deze column verscheen in het juninummer van het magazine.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!