Nike en een dozijn marketingmissers

In de wekelijkse Facebookrubriek 12x was afgelopen vrijdag aandacht voor marketingmissers van retailers. Van taalfouten, tot verkeerde kortingen en vertalingen: geen winkelketen lijkt eraan te ontkomen. In het overzicht onder meer de ‘Route 99’-aanbieding van Albert Heijn van afgelopen week en een vingerverwijderaar bij Media Markt.

Het filiaal van Bakker Bart in Huizen mag op zondag alleen broodjes verkopen die ter plekke worden opgegeten. De verkoop van losse broodjes is op last van de gemeente gestaakt, zo meldt de retailer in een pamflet aan de deur.

Verder op Facebook de leukste advertenties van juli, een inhaker van Cornetto, een kleurrijke pop-up store van Nike en de trouwkapel die 7-Eleven van zijn winkel maakte ter gelegenheid van de Pride Parade in Stockholm.

Op Pinterest kwam afgelopen week onder meer een infographic voorbij die de omvang van het nieuwe distributiecentrum van Wehkamp.nl toont. Het geautomatiseerde dc dat in 2015 opent, krijgt bijvoorbeeld 450 duizend op maat gemaakte kratten. De totale oppervlakte bedraagt dertien voetbalvelden en er worden straks vier miljoen artikelen opgeslagen. “Binnen dertig minuten na bestelling kan een pakketje straks klaarstaan voor verzending naar de klant”, aldus programmadirecteur Andries van Daalen.

Van Daalen vertelde in EtailTrends 1 al over de mogelijkheden die het dc de etailer biedt. Zo is uitbesteding van de logistiek geen optie voor Wehkamp. De etailer wil namelijk niet afhankelijk zijn van een logistiek dienstverlener, omdat het anders ‘verplicht meelopen in de pas met de andere klanten van die dienstverlener’. “Door de logistiek zelf te doen, kunnen we een stap voorblijven op onze concurrenten.”  

Boekenretailer Livaria Cultura uit Sao Paulo rekent met zijn vernieuwde winkel af met het idee dat boekwinkels stoffig of besloten zijn. Met een open design en een grote tribune worden klanten uitgenodigd om na hun aankoop in de winkel te blijven en gelijk te beginnen met lezen.   

Verder onder meer een boetiek van Viktor & Rolf waar alles op z’n kop staat, de tussenstand van social media-kanalen anno 2014 en een vendingmachine van Whole Foods waarbij klanten na het scannen van de barcode van een vleesproduct een bijpassend recept mee naar huis krijgen.

Volg ons ook op Facebook en Pinterest.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!