‘Grenzeloze retailwereld vergt aanpassingen’

Retailers zien de grenzen op het gebied van hun aanbod, afzetmarkten en supplychain verdwijnen of vervagen. Zij moeten hun formules dan ook aanpassen aan deze ‘grenzeloze retailwereld’. Dat concludeert de Rabobank in het vrijdag verschenen rapport ‘Fusion Retail’.

Alles wat retailers aanbieden is volgens de bank grenzeloos en kan gepersonaliseerd worden. Formules worden aantrekkelijker en relevanter voor klanten die op zoek zijn naar gemak, als ze combinaties van non-food, food, diensten en horeca bieden. Daarbij is het dankzij de technologie mogelijk om het aanbod op de individuele klant af te stemmen, bijvoorbeeld via persoonlijke aanbiedingen of 3D-printing.

Verder vervagen de grenzen op de afzetmarkt, hoewel retailers momenteel nog overwegend op de b2c-markt actief zijn. Rivièra Maison laat met de inrichting van hotels en restaurants echter zien dat er kansen zijn op de b2b-markt, terwijl Bilder & De Clercq het voorbeeld geeft met zijn maaltijdservice voor werknemers van Google. Retailers kunnen volgens de bank ook waarde toevoegen op de c2c-markt, zoals Marktplaats en bol.com doen. Tot slot kunnen retailers tegenwoordig ook naar klanten toe, iets wat La Place al doet bij evenementen.

Ook de grenzeloze supplychain biedt volgens de Rabobank kansen voor winkeliers. Spelers als H&M, Zara en Coolcat laten met hun eigen labels zien dat het traditionele onderscheid tussen producenten en retailers vervaagt. Daarnaast kunnen spelers van buitenaf bij voldoende consumentenrelevantie actief worden in de retailsector, zoals Google met zijn Shopping-platform. Dat levert behalve extra concurrentie ook kansen op. Kijkshop verzorgt bijvoorbeeld de webshop van Buienradar.nl.

Om in te kunnen spelen op de fundamentele veranderingen in de sector is volgens de Rabobank continue innovatie en differentiatie van retailconcepten vereist, zonder daarbij de klant uit het oog te verliezen. Daarom is het positief dat zeventig procent van de ondervraagde retailers aangeeft zijn formule de komende drie jaar bovengemiddeld te veranderen, aldus de bank.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!