Huismerk loopt tegen grens aan

Edah Lekker & Laag is zo voortvarend te werk gegaan met het eigen huismerk dat er nu een hersteloperatie nodig is. In de strijd om de klant zetten veel supermarkten de goedkope huismerken om de prijsgevoelige klant aan zich te binden. Edah komt er nu achter dat klanten zich niet zomaar alle A-merken laat afnemen. Om de nieuwe formule van Edah bij te sturen, wordt het assortiment met 1000 merkartikelen aangevuld. Laurus is na deze wijze les van mening dat de merkentrouw van de consument niet onderschat moet worden. Zo hangt de bereidheid van de consument om een eigen merk te kopen sterk samen met de aard van het product. Voor koffie ligt de merkbewustheid duidelijk hoger dan voor toiletpapier. Bij Albert Heijn herkennen ze het verhaal van Laurus niet. Anne van der Wal, bij AH verantwoordelijk voor de marketing en strategie van de huismerken, laat weten dat zij nog steeds zien dat de consument juist erg open staat voor het AH-huismerk, vooral als het dezelfde kwaliteit heeft als de A-merken. Maar net als Edah merkt Albert Heijn dat het wel uitmaakt over wat voor soort product het betreft. AH probeert in alle prijsklasse de producten aan te bieden. Op de ze manier kan AH het prijsniveau van de Aldi of Lidl bieden (Euroshopper-huismerken). De prominente aandacht van het eigen huismerk van AH is volgens van der Wal verdiend: “Het merk dat het grootste is, krijgt de meeste ruimte. Dat kan een huismerk zijn, maar net zo goed een A-merk.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!