Supermarkten moeten beter inspelen op agf-trends

Supermarkten spelen onvoldoende in op agf-trends. Door de marktkansen beter te benutten is een omzetgroei van 20 tot 30% mogelijk. Dat stelt Jack Stroeken van marketingbureau Innovaction, na een analyse van 630 producten uit het supermarktschap. Zo`n 41% van de agf-producten wordt zonder een duidelijke positionering op de markt gezet, bij andere categorieen liggen die percentages op 80 a 90. Hoewel het agf-schap in de supermarkt redelijk gevuld is met gemaksproducten, wordt er volgens Stroeken te weinig ingehaakt op de groeiende vraag naar gezondheidsproducten en functionele en biologische producten. Juist in die segmenten valt meer omzet te behalen. In vergelijking tot bijvoorbeeld Frankrijk en Belgie lopen Nederlandse supermarkten achter op het gebied van koelverse groenten en fruit, waaronder luxe hoogwaardige producten waar de consument echt van kan genieten - de pleasure-trend. Daarnaast wordt gesproken van de fitness-trend (producten die extra energie geven of cosmetische effecten hebben) en de sustainability-trend (behoefte aan duurzame artikelen). Uit de World Innovation Scan 2003 blijkt dat van alle foodintroducties 44,7% in de category pleasure past en 23,5% convenience is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!