​'Consumer profiling is straks gemeengoed'

In de winkel van de toekomst is volop ruimte voor het profileren van consumenten. “Consumenten genieten van de aandacht als ze wordt vertelt wie ze zijn en wat voor producten bij ze passen", stelt storedesigner Philip Handford in het juninummer van RetailTrends.

Handford is met zijn designbureau Campaign Design verantwoordelijk innovatieve winkelontwerpen van onder meer Burberry, Louis Vuitton en Selfridges. Consumer profiling kan volgens hem een onlosmakelijk onderdeel worden van de zogenoemde phygital store, waarin de begrippen physical en digital versmolten zijn. “Ze hebben plezier aan de andere kijk op zichzelf. Het is net als een horoscoop lezen: het wekt nieuwsgierigheid op."

Voor het London Design Festival experimenteerde Handford bijvoorbeeld met de installatie Sweet Shoppe. Voorafgaand aan het event werden circa honderdvijftig online profielen van bezoekers geanalyseerd. De drankjes die de bezoekers in de Sweet Shoppe kochten, werden geregistreerd om hun smaakvoorkeuren te bepalen. Een acteur knoopte vervolgens een gesprek met hen aan waarvoor een script was opgesteld op basis van de verzamelde gegevens. Aan het einde van de installatie kregen de bezoekers snoep dat op hun voorkeur was afgestemd. Een dergelijke retailervaring is een pretpark, vindt Handford. “De klant kon gewoon loungen en kreeg goede service. Ze hoefden niet eens een enquête in te vullen."

In het thema instore in RetailTrends gaat Philip Handford verder in op de phygital store en hoe deze winkel van de toekomst eruit ziet. Retailers zijn op dit moment nog niet klaar voor de phygital store, stelt hij. Ze werken nog steeds volgens het vertrouwde format waarbij consumenten producten aanschaffen en zo het assortiment bepalen. “Retailers richten hun winkels in overeenstemming daarmee in. Dat werkt vooralsnog."

Het juninummer van RetailTrends verschijnt eind deze week. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!