Consument hecht meer waarde aan duurzaamheid

Er komen steeds meer consumenten die belang hechten aan duurzaamheid en het hebben van een persoonlijke levensstijl. Tot deze `cultural creatives` behoort inmiddels bijna eenderde deel van de Amerikanen, zo stelt marktonderzoeker en socioloog Paul Ray. In Nederland zijn inmiddels al 1,5 miljoen consumenten onder deze noemer te plaatsen. De cultural creative heeft een gemiddeld iets hoger besteedbaar inkomen, heeft zorg om de natuur, wil dat er meer gedaan wordt aan problemen als kappen van regenwouden of overbevolking, is bereid meer belasting te betalen voor consumptiegoederen als dat geld terecht zou komen bij het bijvoorbeeld terugdringen van het broeikaseffect, ziet het belang van onderhouden van relaties en doet vaak aan vrijwilligerswerk. Naast de 15% van de Nederlanders die voldoet aan het profiel van cultural creative, voldoet nog eens 10% in minder mate aan het profiel. Per jaar komt er 0,5% cultural creatives bij. Omdat dit zo geleidelijk gaat, ziet de media het niet en pikt het niet voldoende op. Een bedrijf kan op deze consument inspelen door veel en goede informatie te bieden, en een portfolio te creeren van groene producten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!