Wakkie: Bang dat Ahold failliet ging

Topadvocaat en Ahold-bestuurder Peter Wakkie is wel degelijk bang geweest dat Ahold failliet zou gaan toen de fraude bij Foodservice aan het licht kwam. De grote angst was dat Ahold door de kredietratio’s van de banken zou zakken waardoor alle leveranciers direct betaalt willen hebben. “Dat is bij Ahold 180 miljoen per dag. Dan kun je het verder wel vergeten”, aldus Wakkie.

De bestuurder was zelf regisseur van de schikking van 1,1 miljard dollar. In de Volkskrant blikt hij terug op drie roerige jaren waarin Wakkie het grootste boekhoudschandaal van de Nederlandse geschiedenis vakkundig heeft opgeruimd.

Wakkie is tevreden met het eindbedrag. Vooral omdat de schade-expert van de tegenpartij uit ging van 5 miljard dollar. Entwistle, de advocaat die de aandeelhouders vertegenwoordigde, is op een slimme manier door Wakkie bewerkt. “We eisten een class-certification; dat de Amerikaanse beleggers een aparte groep moesten vormen, zodat we met hen en de Europese beleggers tot een aparte deal konden komen”. Voor Entwistle zou dat betekenen dat de winst zou afnemen, doordat Entwistle minder aandeelhouders zou vertegenwoordigen.

Voor Ahold het uitgelezen moment om te gaan praten over een schikking. Daarvoor is uiteindelijk een bemiddelaar ingehuurd. Daarvoor zaten de beide partijen drie dagen in New York, in hetzelfde pand. De bemiddelaar liep heen en weer tussen Entwistle en Wakkie. “Een mooie benadering heeftie: hij komt bij je zitten, gaat eerst gezellig met je praten en zegt ineens: ‘Give me some money’”, aldus Peter Wakkie.

De advocaat is van plan nog even bij Ahold te blijven om de opgaande lijn van het bedrijf mee te maken. Daarnaast heeft hij eerder tijdens een persconferentie gezegd: “My heart lies in retail’. “Ik moet natuurlijk mijn huidige portefeuille afwikkelen. Maar het lijkt me leuk om in een andere functie de strategie uit te zetten. Daar moet ik het maar eens met Anders over hebben”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!