Merkloze kleding slaat aan

De nieuwe kledingketen American Apparel komt begin volgend jaar naar Nederland. In de kledingwinkel zal de merkloze kleding worden verkocht onder het label ‘sweatshopfree’. Het format valt op door een razendsnelle groei en goedkope advertenties die zorgen voor een sexy imago. In tegenstelling tot veel andere kledingzaken, komen de producten niet uit China, India of Bangladesh. De kleding is allemaal in Los Angeles gemaakt. De werknemers krijgen een redelijk salaris en kunnen deelnemen aan gratis Engelse les en yoga.

Oprichter Dov Charney werd in 1997, toen hij begon met American Apparel, voor gek verklaard. Terwijl bijna alle kledingmerken hun productie gingen uitbesteden in lagelonenlanden. En terwijl iedereen zwoor bij branding, liet Charney logo’s achterwegen. Deze onorthodoxe aanpak sloeg zo goed aan dat het bedrijf nu is uitgegroeid tot de grootste T-shirtmaker in de VS. Daarbij blijft het succes van de eigen winkels niet achter. Duidelijk is dat het idealistische karakter van het bedrijf de verkopen goed doet.

Daarnaast noemen kenners de reclamecampagne briljant. Charney maakt de foto’s grotendeels zelf, waarbij jongens en meisjes slechts schaars gekleed in één kledingstuk worden getoond. De modellen zijn vaak eigen winkelpersoneel of vrouwen en mannen van de straat. Daarnaast adverteert hij alleen in bladen met een geringe oplage en een alternatief uiterlijk. “We zijn zo tevreden met ons huidige marketingconcept dat we geen enkele reden zien om het aan te passen aan lokale markten”, aldus woordvoerster Cynthia Semon.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!