ROI van evenementen is meetbaar

Onderzoek van het Amerikaanse bureau George P. Johnson Company toont aan dat 50% van de Amerikaanse managers denkt dat evenementen de hoogste ROI (return on investment) opleveren van alle marketingactiviteiten. Tweederde neemt toch niet de moeite om de ROI op de georganiseerde evenementen ook daadwerkelijk te meten. Volgens het bureau zou een goede evenementen-analyse uit drie stappen moeten bestaan. Eerst een tevredenheidsmeting, bij voorkeur tijdens het evenement zelf, gekoppeld aan het vastleggen van een aantal gegevens over volume en kenmerken van het bezoek. Vervolgens het via vragenlijsten meten van de effecten die het evenement op de bezoekers heeft gehad. Hierbij gaat het niet alleen om de vraag of men klant geworden is, maar ook of men meer dan voorheen interesse in het product gekregen heeft. De derde fase is het vergelijken van de investeringen in het evenement met de in de tweede fase vastgestelde resultaten. Dat levert een betrouwbaar ROI-cijfer op. Alle resultaten gezamenlijk maken het eenvoudiger om de waarde van evenementen aan het hogere management aan te tonen. De Johnson Company adviseert om ten minste 3% van het evenementenbudget aan dergelijke evaluaties te besteden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!