Reclame beinvloedt eetgedrag kinderen

De helft van zwaarlijvige en inactieve kinderen krijgt trek als ze een reclameboodschap zien. Dat concludeert Karen van Reenen van de Nederlandse Hartstichting op basis van de internetenquete `Kids, kilo`s en kijkcijfers`. De Nederlandse enquete maakt deel uit van een Europees project. Voor de enquete moesten kinderen onder meer hun lengte, gewicht, beweeggedrag en thuissituatie omschrijven. De website waar de enquete geplaatst was, werd zo`n 11.000 keer bezocht. Volgens Van Reenen hebben kinderen tussen de 10 en 12 jaar oud heel goed in de gaten wat reclame is. Wel vindt zij het opvallend dat juist dikkere kinderen meer beinvloedbaar zijn door reclame. Van alle kinderen zei tweederde niet beinvloed te worden door reclameboodschappen. Bij de helft van de dikke kinderen was deze invloed wel merkbaar. Van Reenen wijst hierbij op het relatief kleine aantal dikke kinderen dat aan de enquete heeft deelgenomen, waardoor harde uitspraken moeilijk te doen zijn. Ook is het volgens Van Reenen zo dat kinderen vaak al aan het eten of snacken zijn als zij televisie kijken. Een zorgwekkende ontwikkeling, aangezien kinderen gemiddeld 10 uur per week tv kijken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!