De spelregels van joint promotion

De afgelopen jaren vinden er steeds meer joint promotions plaats tussen merken en retailers. Het is een groeiend actie-instrument waar beide beter van kunnen worden, maar ook slechter. Om het tot een succes te maken zijn spelregels en een stappenplan onontbeerlijk.

In economisch instabiele tijden bezuinigen veel bedrijven vaak uit voorzorg; een niet onbekend fenomeen binnen de huidige markt. Leveranciers worden onder de loep genomen, sponsorgelden teruggebracht en promotiebudgetten zoveel mogelijk gekort. Naast al deze bezuinigingen zullen de verkopen echter wel stabiel moeten blijven of zelfs stijgen. En dat is niet eenvoudig wanneer er minder budget is om te ‘knallen’. Er zijn dus alternatieven nodig om met minder budget dezelfde resultaten te bereiken. Promotioneel gezien springen joint promotions er dan bovenuit. Een joint promotion is een promotie opgezet door twee of meer merken waarbij een tijdelijk voordeel aan de consument wordt geboden. Creativiteit en samenwerkingen zijn nodig om met minder middelen toch aantrekkelijke marketingactiviteiten te ontplooien. Mede hierdoor is joint promotion momenteel een aantrekkelijk optie. Op zich logisch want door de krachten van twee of meer partijen te bundelen, kan men als één van die merken een nieuwe doelgroep bereiken en wordt het merkimago versterkt. En dat tegen de helft van de kosten; de ene partij zorgt voor de actiecommunicatie (de drager) en de andere voor het actievoordeel (de lifter). Dat het aantal joint promotions de afgelopen jaren – jaren van economisch mindere tijden – explosief is toegenomen, is derhalve niet verwonderlijk. In 2004 zijn er ruim 4.325 joint promotions geregistreerd (bron: Joint Promotion Database, Kega |promotional partners). Afgezet tegenover 2002 waarin er 2.300 acties zijn geregistreerd, betekent dit bijna een verdubbeling met een stijging van ruim tweeduizend joint promotions.

Het gehele artikel is te lezen in het januarinummer van RetailTrends 2006
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen bij sales@retailtrends.nl.
Op de website RetailTrends.nl treft u een overzicht van de inhoud van het maandblad.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!