'Jumbo vergroot zorgen van Belgische supermarkten'

'Jumbo vergroot zorgen van Belgische supermarkten'

De winstmarge van alle Belgische supermarktketens is de afgelopen vijf jaar gedaald. Bovendien zagen vier van de vijf grote spelers hun bedrijfswinst in het recentste boekjaar dalen, schrijft De Tijd.

De zorgen zijn het grootst voor Aldi. Van elke honderd euro die bij de discounter werd uitgegeven, bleef 2,40 euro over als bedrijfswinst. Vijf jaar eerder was dat nog vier euro. Ook Colruyt, Delhaize en Carrefour zagen hun bedrijfswinst teruglopen. Van Lidl zijn geen gegevens bekend.

De marges zullen naar verwachting nog verder dalen. Naast het veranderende consumentengedrag, zal de komst van Jumbo eind dit jaar daar volgens retailexpert Jorg Snoeck een rol in spelen. De Nederlandse keten zet zich in de markt als goedkope speler en zal ‘de Belgische markt door elkaar schudden zoals Albert Heijn dat deed’.

Belgen geven elk jaar ongeveer evenveel uit aan boodschappen, maar dat bedrag moet over steeds meer winkels worden verdeeld. Daarnaast proberen supermarktketens via promoties klanten weg te halen bij concurrenten, wat de marges drukt.  
 

Reacties 3


Incer Beeldens 8 aug, 14:23

Ja en? In de handel is concurrentie toch normaal? Wat mauwen ze dan? Dit is goed voor de consument, wordt eens wakker. Albert Heijn is stervens duur, Jumbo kwalitatief beter, verser en goedkoper. Win win situatie. Wees eens tevreden


Joey Versteegh 8 aug, 16:18

@Incer mooi hoe de perceptie per consument (en waarschijnlijk per vestiging van de supermarkt) verschilt. Ik ervaar Jumbo als kwalitatief veel slechter en beduidend minder vers dan Albert Heijn! En dat stervens duur valt ook wel mee, ben echt niet veel meer kwijt dan bij Jumbo.


Ruud POORT 9 aug, 14:19

Albert is niks duurder dan gele jumbo sommigen producten om mensen te lokken maar win van de bon scheelt het echt niet veel geklets jumbo euro,s goedkoper weg met dure jumbo

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!