Convenience is hot

Retailers als Hema en V&D focussen zich meer en meer op foodconcepten. Daarmee komen ze in het vaarwater van de horeca. Daarbij is de gemaksconsumptie een extra aandachtspunt, convenience is namelijk hot. In het onderzoek ‘Eten in de Nederlandse Horeca 2006’ van het bedrijfschap Horeca en Catering wordt een goede schets gegeven van de nabije toekomst.

Zo is de markt voor buitenshuis eten en drinken en daarmee de horeca flink in beweging. Daarbij vervagen grenzen door het toenemende aantal concepten en een toenemende diversiteit in bedrijven.

Nederlanders hebben steeds minder vrije tijd en richten hun leven daarop in. Daarnaast zijn er steeds meer werkende vrouwen en 55-plussers. Deze groepen zijn op zoek naar maaltijdoplossingen die tijdwinst en gemak opleveren. De horeca kan op verschillende manieren profiteren van de toenemende buitenhuisconsumptie en er liggen tal van kansen op de markt voor thuisconsumptie.

Waar sommige bedrijven zich specialiseren, kiezen anderen voor bedrijfsverbreding. Zo kun je als ondernemer inspelen op meerdere consumeermomenten. ’s Morgens open als koffiehuis, s’ middags een lunchroom en daarna als bar en restaurant. Daarnaast bieden samengestelde bedrijfsconcepten zoals een koffiebar met een boekenzaak of een restaurant die kleding verkoopt nieuwe kansen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!