Hunkemöller heeft ambitie

Hunkemöller heeft de ambitie om met haar lingerie-retail brand marktleider te worden in Europa. In de komende jaren zal de tot het Vendex/KBBconcern behorende keten verder over Europa worden uitgerold. Nu telt Hunkemöller 312 winkels in 7 landen, waaronder ruim 200 in de Benelux. Dit
aantal zal in de komende jaren flink groeien.

Door deze groei is de noodzaak ontstaan om de structuur van het commerciële proces te professionaliseren. Dit betekent meer differentiatie van collecties, meer landen, meer flexibiliteit, kortere lead time, en dergelijke. Een adequate IT-ondersteuning hoorde daar ook bij. We zochten applicaties die deze behoeften ondersteunden,” legt Ron C. Hemmer, CFO Hunkemöller in het hoofdkantoor te Hilversum uit.

Op de zoektocht naar een geschikt systeem kwam Visual Retailing BV te Haarlem in beeld, het nieuwe bedrijf van Maurits Teunissen en Bartel Huibregtsen. Dit bedrijf heeft zich sinds ruim een jaar populair weten te maken bij grotere ketens in binnen- en buitenland met ‘visual merchandising’, wat simpel gezegd neerkomt op communicatie op basis van driedimensionale plaatjes. Deze software leent zich uitermate goed voor éénduidige presentatie-instructies voor filialen vanuit het hoofdkantoor van een winkelketen. Dit denken vanuit de winkelvloer baant de weg naar een hogere conversie-ratio.

Na het eerste contact sloeg de vonk al over en werd binnen 4 weken beslist tot de aanschaf van het systeem. Deze snelle besluitvorming is de kracht van Hunkemöller, weet Hemmer. Het projectteam dat werd opgericht om het systeem te implementeren kon al na twee maanden worden ontbonden.

Sinds een paar weken is het Visual Retailing systeem operationeel bij Hunkemöller. Het eerste Visual Merchandising instructieboek heeft inmiddels het daglicht gezien. “Het resultaat is dat op een efficiënte en effectieve wijze een collectie wordt opgebouwd,” stelt Hemmer tevreden vast. “De kracht van dit systeem is dat alles visueel wordt vastgelegd voor verschillende partijen. Het vroeger gebruikelijke plak- en knipwerk was erg tijdrovend en weinig effectief. Nu kun je al vroeg de ‘look’ en ‘feel’ van een collectie ervaren en zien hoe die er over een paar maanden uitziet in een winkel. Omdat alle data in één systeem zitten kan de collectieopbouw worden gevisualiseerd. In één blik kan worden vastgesteld of de collectie goed is opgebouwd qua prijs, kwaliteit, kleur, etc. Ook kan dit worden vertaald naar de winkels. Is de kleuropbouw goed, is de sfeer juist en gebruiken wij de goede materialen?”

Visual Retailing is opgebouwd uit een drietal modules: één voor merchandising, één voor assortimentplanning en één voor winkelpresentatie. Hunkemöller is begonnen met de eerste en laatste module. CAPgemini heeft de implementatie van het systeem voor haar rekening genomen. Hemmer benadrukt dat Visual Retailing niet gericht is op kostenbesparing. Het levert weliswaar concurrentievoordeel en de potentie van meer omzet op, maar kwaliteitsverbetering van de organisatie en collecties is het belangrijkste doel. Niettemin belooft Visual Retailing een verbetering van de zogenaamde conversie-ratio. Dat wil zeggen dat meer wordt verkocht als gevolg van een betere collectie-opbouw en van een uitgekiendere presentatie. Eén procent verbetering van deze ratio levert ons al een interessante margeverhoging op,” besluit Hemmer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!